Adrenální únava: když nadledviny signalizují problém

Pokud uvažujeme o svém zdraví, obvykle se to týká kardiovaskulárního systému, imunity, zažívání, hladiny cukru v krvi - a tak dále. Zdraví nadledvin je často a neprávem přehlíženým tématem.

 

Nadledvinky jsou dvě endokrinní žlázy o velikosti vlašského ořechu, umístěné na vršku každé z ledvin. Tyto nenápadné orgány přitom hrají neuvěřitelně důležitou roli v celkovém zdraví. Nadledvinky vylučují téměř 50 hormonů, včetně adrenalinu, kortizolu, estrogenu a testosteronu. Tyto hormony pomáhají i regulovat reakci těla na stres. Řada lidí je nadměrně přetížena - v práci i v osobním životě. Jinými slovy jsou ve stresu neustále a jejich nadledviny si téměř neodpočinou.

Vystavení chronickému stresu, který je spíše normou nežli výjimkou, nadledvinky časem opotřebuje, což vede k únavě nadledvin (tzv. adrenální únava). To, že vaše nadledviny už nefungují tak, jak by měly, signalizuje řada příznaků.

Už v roce 1969 podle AdrenalFatigue.org těžkou adrenální únavou trpělo zhruba 16% veřejnosti. Pokud bychom zahrnuli všechny indikace nízké hladiny kortizolu, toto procento by se přiblížilo k 66%. Jak by se asi posunuly statistiky v období extrémního stresu, který s sebou nese život v 21. století?

 

Kortizol: Hormon s širokou působností

 

Normálně fungující nadledvinky produkují širokou škálu hormonů: za bližší povšimnutí stojí především kortizol. Nadledvinky zdravé osoby produkují denně asi 20 mg kortizolu. Během období stresu může produkce vzrůst až na 200 mg za den. Zvýšení je přirozenou reakcí těla za účelem toho, aby bylo schopné stres zvládnout.

Kortizol je hormon s širokou působností. Vliv má například na:

  • Udržování normální hladiny cukru v krvi
  • Udržování zásob tuků a bílkovin pro zvýšení energie
  • Vytváření protizánětlivé reakce těla
  • Regulaci a modifikaci většiny krevních buněk, které se účastní imunitních a / nebo zánětlivých reakcí
  • Krevní tlak
  • Hladinu elektrolytů (iontů sodíku, vápníku atd.) v srdečním svalu
  • Srdeční tep
  • Psychické rozpoložení

 

Mladá slečna před počítačem

 

V počátečních stádiích adrenální únavy jsou hladiny kortizolu obvykle vysoké, což přispívá k přibývání tělesné hmotnosti a zvýšení cholesterolu a krevního tlaku. Kromě toho adrenální stres pozmění chemii našeho mozku, což způsobuje depresi a úzkost, inzulinovou rezistenci, narušení metabolismu štítné žlázy, a také má negativní vliv na hustotu kostí.

 

Symptomy adrenální únavy

 

Je důležité si uvědomit, že nemusíte na sobě pozorovat všechny následující příznaky, abyste měli adrenální únavu. Níže uvedené jsou nejčastější symptomy, se kterými se setkáváme. Existuje však mnoho dalších příznaků, které mohou poukazovat na adrenální únavu. Často o adrenální únavě přemýšlíme jako o stavu, který buď máte nebo nemáte, ale adrenální únava má, stejně jako stavy štítné žlázy, stupnici. Ve vašem případě se tedy možná ještě nejedná o únavu se vším všudy, ale jste na „dobré“ cestě.

 

Zde je 5 nejčastějších příznaků adrenální únavy.

1) Jste bezdůvodně unavení i po kvalitním spánku?

Toto je charakteristický symptom adrenální únavy. Nedostatek energie nebo přetrvávající únava po dlouhou dobu. Je normální se občas cítit se unavený a vyčerpaný, ale nemělo by to být na denní bázi.

2) Jste citliví na sluneční světlo a potřebujete brýle?

Dalším běžným příznakem je citlivost na světlo. To je způsobeno nerovnováhou sodíku a draslíku. Když je vaše tělo ve stresu, spotřebovává určité minerály rychleji než ostatní. Spoléháme na tyto minerály pro každou jednotlivou tělesnou funkci; u tohoto symptomu tedy konkrétně rozšíření zornic v reakci na světlo.

3) Máte neustále odpolední krize?

Adrenální únava je výsledkem mnoha stresorů v těle. Jedním z konstantních zdrojů stresu je nestabilní hladina cukru v krvi. Pokud konzumujeme stravu s vysokým obsahem rafinovaných cukrů a sacharidů, naše hladina cukru v krvi neustále stoupá a klesá. Je běžné, že lidé trpící adrenální únavou zažívají odpolední krize v důsledku poklesu hladiny cukru v krvi. Fyziologicky naše těla chtějí, abychom zvýšili hladinu cukru v krvi, snížili kortizol a zmínili stres. Problém je v tom, že často sáhneme po kofeinu nebo cukru, abychom tělu poskytli rychlou pomoc, což však tento cyklus udržuje.

4) Toužíte po slaném nebo sladkém?

Máte neukojitelnou chuť na slaná nebo sladká jídla? Je zde biologický důvod, proč tomu tak je, když jste unaveni. Jak bylo zmíněno výše, naše těla při stresu snadněji používají sodík. Vaše tělo touží po soli, aby tento deficit dohnalo. Chuť na sladké souvisí se zvýšením hladiny cukru v krvi.  

5) Nemáte do 10. hodiny ranní hlad?

Když jsou naše nadledviny vyčerpané, přirozené hormonální rytmy našeho těla fungují proti přírodě.  U osoby se zdravou funkcí nadledvin hladina kortizolu vrcholí ráno, aby vás probudil a s postupujícím dnem ubývá. U osoby s adrenální únavou je produkce kortizolu ráno nízká. Proto se často cítíte letargicky. Kortizol také stimuluje pocit hladu. To je důvod, proč je snížená chuť k jídlu brzy ráno běžným příznakem adrenálního deficitu.

 

Pokud jste na jednu nebo více z výše uvedených otázek odpověděli „ano“, je pravděpodobné, že vaše nadledviny a tělo potřebují odbornou péči.


Adaptogeny pro zdraví nadledvin

 

Vaše nadledviny jsou dvě velmi malé, ale velmi důležité žlázy, které lze popsat jako elektrárny produkující hormony. Jsou umístěny těsně nad vašimi ledvinami. Adrenální únava spočívá v zásadě v tom, že v průběhu času vaše nadledviny nejsou dále schopny účinně vytvářet základní hormony nutné k optimální funkci – především kortizol. Kortizol, neboli denní hormon, pomáhá upravovat váš imunitní systém, protizánětlivé reakce, nervový systém, hladinu cukru v krvi, krevní tlak a dodává vám energii. Když nemůžete vytvořit správný poměr kortizolu k dalším hormonům, může dojít k adrenálnímu vyhoření nebo únavě.

Co nám může pomoci s adaptací na stres a snížit hladinu kortizolu tak, aby nedošlo k vyčerpání nadledvinek? Jsou to adaptogeny.

Adaptogeny jsou jedinečnou třídou léčivých rostlin. Pomáhají vyrovnávat, obnovovat a chránit tělo. Adaptogeny pomáhají tělu lépe zvládat požadavky každodenního života. Poskytují trvalý pocit klidu a nepatří mezi stimulující látky.

Jejich hluboké antioxidační a protizánětlivé účinky chrání buňky před poškozením, způsobeným různými chemickými látkami. Jsou netoxické, a to i při dlouhodobém užívání. Můžete se tedy spolehnout na to, že užívání těchto bylinek je bezpečné.

 

 

Chemické látky, které adaptogeny obsahují, pomáhají při normalizaci funkce nadledvin. Uklidňují a vyživují nadledviny a podporují procesy, které nadledviny řídí - od regulace krevního cukru a imunitního systému, až po hormony a krevní tlak.

Ačkoliv některé adaptogeny účinkují poměrně rychle, jejich působení je jemnější a roste při pravidelném užívání.

Následuje seznam adaptogenů, které pomáhají snižovat hladiny stresu a kortizolu a splňují všechna vědecká kritéria pro zařazení do této kategorie. (Existuje řada dalších adaptogenů s podobnými účinky, které v článku nejsou zahrnuty).

Ashwagandha: Často je označována jako indický ženšen. Ve východní medicíně se používá již více než 2500 let. Má imunomodulační účinky, které posilují imunitní systém, pomáhají tělu snižovat hladiny kortizolu. Snižuje pocity úzkosti.

Ženšen: Jeden z nejznámějších adaptogenů. Výzkumy dokumentují zejména využívání asijského ženšenu pro zlepšení duševního výkonu a odolnosti proti stresu. Červený ženšen má i antioxidační a antidepresivní účinky, pomáhá přirozeně snižovat krevní tlak a hladinu cukru v krvi.

Bazalka posvátná (Tulsi): Tato rostlina pomáhá tělu lépe se přizpůsobit stresu. Bazalka posvátná přímo neovlivňuje psychické rozpoložení člověka, ale pomáhá tělu odolat stresu pomocí úpravy produkce stresových hormonů, jako jsou kortizol a adrenalin. Stabilní hladiny kortizolu vedou k lepší paměti a jasnějšímu úsudku. Bazalka posvátná rovněž zmenšuje pocit neklidu a úzkosti.

Kořen lékořice: Dodává energii a vytrvalost, posiluje imunitní systém a chrání brzlík před poškozením kortizolem. Dejte si však pozor na některé jeho výtažky, protože mohou snižovat krevní tlak. 

Maca: Maca je výborným zdrojem vápníku, vitamínu C, aminokyselin, fytonutrientů a zdravých mastných kyselin. Podle zprávy z prosince 2009 v německém lékařském časopise Research and Complimentary Medicines může Maca pomáhat zmírnit stres a úzkost, a zároveň zvýšit energii a zlepšit náladu.

Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea): Silný adaptogen, který tlumí duševní a fyzickou únavu způsobenou stresem a jehož účinky jsou stále intenzivně zkoumány. Rozchodnice růžová obsahuje fytochemikálii známou jako salidroside, která pomáhá zmírňovat úzkost a bojuje proti stárnutí. Rozchodnice také potlačuje produkci kortizolu a zvyšuje hladinu bílkovin, odolných vůči stresu.

Dnešní svět je plný obtíží, termínů, frustrací a požadavků. Náš život je stále složitější a stresu přibývá - pro mnoho z nás se už stal způsobem života. Pokud je ale stres neustálý, mysl i tělo za něj platí obrovskou cenu.

Volný překlad z originálu článku z www.naturalproductsinsider.com

Photo by Victoria Heath on Unsplash

Aktualizováno: 14.5.2021

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.