8 tipů, jak se lépe soustředit a zvládat každodenní shon

Připadá vám, že nic nestíháte a vedle práce nebo studia už nemáte čas na osobní život? Nebo se nedokážete pořádně soustředit, a tak úkoly věčně odkládáte? Vystupte z tohoto každodenního kolotoče a najděte ztracenou rovnováhu. Máme pro vás 8 tipů, které vám pomohou zvýšit vaši produktivitu a schopnost soustředění.

1. Udělejte si pořádek

Je prokázáno, že nepořádek má na naše soustředění negativní vliv. Ukliďte si proto váš pracovní stůl, zorganizujte všechny papíry, faktury a sebemenší drobnosti. Až budete hotoví, udělejte si pořádek i v počítači. Roztřiďte všechny soubory do přehledných složek a vše nepotřebné archivujte nebo vymažte. To stejné udělejte také s vaší e-mailovou schránkou.

2. Ráno dělá den

Není tajemstvím, že řada nejúspěšnějších byznysmenů a inovátorů začíná den ranním rituálem. Proč? Alespoň půl hodina věnovaná po probuzení sobě samému vám pomůže utřídit myšlenky, zklidnit se a naplánovat si den. Dokážete tak být produktivnější a lépe se soustředit na stanovené cíle.

Pokuste se ráno vstanout ihned po zazvonění budíku a nesahat po telefonu. Do ranního rituálu je vhodné zařadit krátkou meditaci, protažení a sepsání myšlenek, plánů nebo čehokoliv, co se vám zrovna honí hlavou. Úplně postačí půl hodina času a brzy uvidíte změnu. Na téma ranních rituálů a jejich vlivu na náš život si můžete přečíst knihu Klub ranních vítězů od Robina Sharmy.

ranní rituál

3. Detailně plánujte

Plánování je základem produktivity. Ne každý ale dokáže plánovat efektivně. V první řadě je potřeba si na den nikdy nezadávat více úkolů, než kolik reálně můžete zvládnout. Nesplněný TO DO totiž vede jen k frustraci.

Technika Pomodoro doporučuje rozdělit práci do kratších časových úseků o 25 minutách následovaných pětiminutovou pauzou. Můžete ale klidně využít i dvojnásobně dlouhé časové úseky. Naplánujte si, jaký úkol chcete v každém jednom úseku zvládnout a nenechte se ničím vyrušovat. Všechny mimopracovní věci, surfování po internetu a projíždění sociálních sítí nechte na pauzy. Díky těmto pravidelným „řízeným” přestávkám to bude mnohem snažší a do práce se dokážete více ponořit.

4. Nebojte se delegovat

Nesnažte se zvládnout nutně všechno. Pokud jsou nějaké činnosti, které by mohl klidně dělat někdo jiný, delegujte je. To platí především v případě, že podnikáte nebo jste placení striktně od hodiny. Během času, který díky delegaci ušetříte, totiž vyděláte další peníze. Dokážete se také lépe soustředit, protože vás nebude honit čas. Nejčastěji se výpomoc týká úklidu nebo hlídání dětí, můžete ale využít i služby virtuální asistentky na pomoc s administrativou.

5. Nedělejte více věcí najednou

Snažte se vždy upnout pozornost pouze na jednu věc. Mnozí věří, že multitasking dokáže ušetřit čas, není to ale tak úplně pravda. Pokud budete přepínat mezi jednotlivými činnostmi, zabere vám jejich dokončení více času, a nebo je uděláte v horší kvalitě, protože nepůjdete do hloubky. To platí především v případě, že řešíte úkoly vyžadující přemýšlení.

Multitasking také vede k větší chybovosti a vašemu mozku způsobuje stres, protože ho nutí být v neustálé pohotovosti, aby se v úkolech neztratil. Technika Pomodoro, kterou jsme popsali výše, by vám s tím měla pomoct.

blog_unava

6. Poslouchejte při práci hudbu na soustředění

Slyšeli jste někdy o alfa vlnách? Lidský mozek obsahuje miliardy neuronů, které mezi sebou komunikují. Vytváří tak elektrické vzruchy, kolem kterých vznikají mozkové vlny o různých frekvencích. A tyto frekvence ovlivňují naše rozpoložení a psychickou pohodu, což bylo vědecky dokázáno.

Na vlny alfa jsme naladění, když jsme zrelaxovaní. V tomto rozpoložení dokážeme lépe zapojit pravou i levou mozkovou hemisféru, nacházet řešení a soustředit se.  Jak se na tyto alfa vlny naladit? Na YouTube i Spotify najdete celou řadu playlistů s relaxační hudbou podporující vlny alfa. Doporučujeme dát si hudbu do sluchátek, aby vás nic v okolí nerušilo. Uvidíte, že se do práce dokážete lépe ponořit.

7. Podpořte mozek přírodní cestou

Zlepšit soustředění vám pomohou i přírodní látky, které nazýváme nootropika. Jedná se o extrakty z bylin a dalších látek, které pozitivně ovlivňují mozkové funkce a celkovou psychiku. Dokážou posílit paměť, stimulovat mozkovou činnost, podpořit schopnost koncentrace, ulehčit zvládání stresových situací a v neposlední řadě také zkvalitnit spánek. Příkladem takových rostlin může být vitánie snodárná známá jako Ashwagandha, bakopa drobnolistá, guarana nebo celá řada medicinálních hub, zejména korálovec ježatý.

TIP: Účinky více než deseti zcela přírodních nootropik kombinuje doplněk stravy Mentis Max. Pro uvolnění a zkvalitnění spánku pak doporučujeme CBD oleje.

cbd olej

8. Respektujte váš biorytmus

Pokud chcete zvýšit výkonnost, naslouchejte vašemu biorytmu. Nejvyšší psychickou i fyzickou výkonnost má naprostá většina lidí dopoledne, nejčastěji mezi 9:30 a 11:30. Na tento čas je proto dobré si naplánovat nejnáročnější aktivity. Po obědě pak zpravidla nastává celkový útlum.

Roli ale hraje i váš individuální chronotyp, tedy jestli jste skřivan nebo spíše sova. Zkuste pozorovat, jak se vaše energie během dne mění a podle toho si plánujte úkoly. Velmi důležitá je pak pravidelnost. Jakmile váš biorytmus pochopíte, přizpůsobte mu denní režim. Organismus si na pravidelný řád po čase zvykne a vaše výkonnost nebude kolísat v závislosti na tom, jak dobře jste se vyspali.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.