Adrenální únava: když nadledviny signalizují problém

05.12.2017
Čtěte celý článek

Pokud uvažujeme o svém zdraví, obvykle se to týká kardiovaskulárního systému, imunity, zažívání, hladiny cukru v krvi - a tak dále. Zdraví nadledvin je často a neprávem přehlíženým tématem.

Nadledvinky jsou dvě endokrinní žlázy o velikosti vlašského ořechu, umístěné na vršku každé z ledvin. Tyto nenápadné orgány přitom hrají neuvěřitelně důležitou roli v celkovém zdraví. Nadledvinky vylučují téměř 50 hormonů, včetně adrenalinu, kortizolu, estrogenu a testosteronu. Tyto hormony pomáhají i regulovat reakci těla na stres. Řada lidí je nadměrně přetížena - v práci i v osobním životě. Jinými slovy jsou ve stresu neustále a jejich nadledviny si téměř neodpočinou.

Vystavení chronickému stresu, který je spíše normou nežli výjimkou, nadledvinky časem opotřebuje, což vede k únavě nadledvin (tzv. adrenální únava). To, že vaše nadledviny už nefungují tak, jak by měly, signalizuje řada příznaků.

Už v roce 1969 podle AdrenalFatigue.org těžkou adrenální únavou trpělo zhruba 16% veřejnosti. Pokud bychom zahrnuli všechny indikace nízké hladiny kortizolu, toto procento by se přiblížilo k 66%. Jak by se asi posunuly statistiky v období extrémního stresu, který s sebou nese život v 21. století?

Kortizol: Hormon s širokou působností

Normálně fungující nadledvinky produkují širokou škálu hormonů: za bližší povšimnutí stojí především kortizol. Nadledvinky zdravé osoby produkují denně asi 20 mg kortizolu. Během období stresu může produkce vzrůst až na 200 mg za den. Zvýšení je přirozenou reakcí těla za účelem toho, aby bylo schopné stres zvládnout.

Kortizol je hormon s širokou působností.
Vliv má například na:

  • Udržování normální hladiny cukru v krvi
  • Udržování zásob tuků a bílkovin pro zvýšení energie
  • Vytváření protizánětlivé reakce těla
  • Regulaci a modifikaci většiny krevních buněk, které se účastní imunitních a / nebo zánětlivých reakcí
  • Krevní tlak
  • Hladinu elektrolytů (iontů sodíku, vápníku atd.) v srdečním svalu
  • Srdeční tep
  • Psychické rozpoložení

V počátečních stádiích adrenální únavy jsou hladiny kortizolu obvykle vysoké, což přispívá k přibývání tělesné hmotnosti a zvýšení cholesterolu a krevního tlaku. Kromě toho adrenální stres pozmění chemii našeho mozku, což způsobuje depresi a úzkost, inzulinovou rezistenci, narušení metabolismu štítné žlázy, a také má negativní vliv na hustotu kostí.

Symptomy adrenální únavy

Zdraví nadledvin hraje neuvěřitelně důležitou roli v celkovém zdraví a kvalitě života. Následující příznaky jsou - mimo jiné - i indikátory změněného stavu nadledvin:

  • Únava
  • Neschopnost se náležitě zotavit po fyzické námaze
  • Bolesti hlavy spojené s fyzickým nebo mentálním stresem
  • Snížená funkce imunitního systému
  • Alergie
  • Zpomalenost po ránu
  • Odpolední bolesti hlavy
  • Pocit plnosti a nafouklosti
  • Chuť na sladké, kofein, nebo cigarety
  • Rozmazané vidění
  • Nevyrovnané chování
  • Stavy roztřesenosti nebo závratí v případě, že vynecháte jídlo, nebo si ho dáte později
  • Narušený spánkový vzorec
  • Pravidelně se opakující závratě
  • Astma

Adaptogeny pro zdraví nadledvin

Co nám může pomoci se adaptovat na stres a snížit hladinu kortizolu? Jsou to adaptogeny.

Adaptogeny jsou jedinečnou třídou léčivých rostlin. Pomáhají vyrovnávat, obnovovat a chránit tělo. Adaptogeny pomáhají tělu lépe zvládat požadavky každodenního života. Poskytují trvalý pocit klidu a nepatří mezi stimulující látky.

Jejich hluboké antioxidační a protizánětlivé účinky chrání buňky před poškozením, způsobeným různými chemickými látkami. Jsou netoxické, a to i při dlouhodobém užívání. Můžete se tedy spolehnout na to, že užívání těchto bylinek je bezpečné.

Chemické látky, které adaptogeny obsahují, pomáhají při normalizaci funkce nadledvin. Uklidňují a vyživují nadledviny a podporují procesy, které nadledviny řídí - od regulace krevního cukru a imunitního systému, až po hormony a krevní tlak.

Ačkoliv některé adaptogeny účinkují poměrně rychle, jejich působení je jemnější a roste při pravidelném užívání.

Následuje seznam adaptogenů, které pomáhají snižovat hladiny stresu a kortizolu a splňují všechna vědecká kritéria pro zařazení do této kategorie. (Existuje řada dalších adaptogenů s podobnými účinky, které v článku nejsou zahrnuty).

Ashwagandha: Často je označována jako indický ženšen. Ve východní medicíně se používá již více než 2500 let. Má imunomodulační účinky, které posilují imunitní systém, pomáhají tělu snižovat hladiny kortizolu. Snižuje pocity úzkosti.

Ženšen: Jeden z nejznámějších adaptogenů. Výzkumy dokumentují zejména využívání asijského ženšenu pro zlepšení duševního výkonu a odolnosti proti stresu. Červený ženšen má i antioxidační a antidepresivní účinky, pomáhá přirozeně snižovat krevní tlak a hladinu cukru v krvi.

Bazalka posvátná (Tulsi): Tato rostlina pomáhá tělu lépe se přizpůsobit stresu. Bazalka posvátná přímo neovlivňuje psychické rozpoložení člověka, ale pomáhá tělu odolat stresu pomocí úpravy produkce stresových hormonů, jako jsou kortizol a adrenalin. Stabilní hladiny kortizolu vedou k lepší paměti a jasnějšímu úsudku. Bazalka posvátná rovněž zmenšuje pocit neklidu a úzkosti.

Kořen lékořice: Dodává energii a vytrvalost, posiluje imunitní systém a chrání brzlík před poškozením kortizolem. Dejte si však pozor na některé jeho výtažky, protože mohou snižovat krevní tlak. 

Maca: Maca je výborným zdrojem vápníku, vitamínu C, aminokyselin, fytonutrientů a zdravých mastných kyselin. Podle zprávy z prosince 2009 v německém lékařském časopise Research and Complimentary Medicines může Maca pomáhat zmírnit stres a úzkost, a zároveň zvýšit energii a zlepšit náladu.

Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea): Silný adaptogen, který tlumí duševní a fyzickou únavu způsobenou stresem a jehož účinky jsou stále intenzivně zkoumány. Rozchodnice růžová obsahuje fytochemikálii známou jako salidroside, která pomáhá zmírňovat úzkost a bojuje proti stárnutí. Rozchodnice také potlačuje produkci kortizolu a zvyšuje hladinu bílkovin, odolných vůči stresu.

Dnešní svět je plný obtíží, termínů, frustrací a požadavků. Náš život je stále složitější a stresu přibývá - pro mnoho z nás se už stal způsobem života. Pokud je ale stres neustálý, mysl i tělo za něj platí obrovskou cenu.

Volný překlad z originálu článku z www.naturalproductsinsider.com