Naučte se odpočívat

Zdravá strava, pohyb a... Ano, odpočinek. To je pomyslný trojúhelník toho nejdůležitějšího, co můžete pro sebe a své pevné zdraví dělat. Přestože o jídle a fyzické aktivitě nikdo nepochybuje, odpočinek je stále jakousi Popelkou. Proto vám chceme připomenout důležitost odpočinku, aby se i on stal nezbytnou součástí zdravého životního stylu každého z vás. Máme pro vás několik tipů, jak odpočívat a doplnit do těla energii. Inspirujte se.

 

Umění zpomalit v uspěchané době

Čím dříve, rychleji a nadupaněji bude hotovo, tím lépe. Uspěchaná doba po nás žádá výkony. Všudypřítomný tlak, stres a glorifikace nadprůměrných výsledků, bez ohledu na skutečné potřeby jednotlivců, způsobuje mnohým z nás jen další stres, ale i pocit jisté nepatřičnosti při pomyšlení na odpočinek. Cítíme se provinile, že nestíháme a chceme na chvíli zpomalit a udělat si pauzu. I proto je únava doslova všudypřítomným fenoménem, často i chronickým, který lidskou společnost tiše, kousek po kousku, sžírá. Necháte se?

Pro naše tělo a jeho optimální fungování je odpočinek naprosto nezbytný. Nejjednodušším způsobem, jak získat potřebnou energii, je spánek. Není to ale jediná možnost, jak dobít baterky. Potřebujeme něco víc, potřebujeme najít rovnováhu. Pro přírodu něco zcela přirozeného. My na ni možná trochu zapomněli.

Pokud stále někam spěcháte, musíte dodělat tohle a tamto, to-do list roste, místo aby položky ubývaly, a jste neustále v akci, je čas zpomalit. Váš životní rytmus je jen nekonečná smyčka stresu. Dříve či později si nerovnováha mezi aktivitou a odpočinkem vybere svou daň.

Naučte se odpočívat a najděte rovnováhu 

Kvalitní spánek je základ

Udržet si tělesné zdraví i zdravý rozum bez spánku nejde. Přesto právě spánek je jedna z věcí, kterou v uspěchané době nejčastěji podceňujeme. Během spánku tělo regeneruje po fyzické i psychické stránce. Kromě obnovy tkání a odstraňování toxinů z těla, se také reguluje hormonální rovnováha, což má přímý vliv na imunitu. Čím lépe, což automaticky neznamená déle, každý den spíte, tím více posilujete váš imunitní systém.

Délka dostatečného spánku je individuální, ale u dospělého člověka se pohybuje mezi 6–8 hodinami v rámci 24 hodinového cyklu. Kvalitu ovšem neurčuje délka spánku, ale počet spánkových cyklů v REM fázi. REM fáze je nejhlubší část spánku. Typické je pro ni aktivní snění, rychlé pohyby očí a zrychlený dech. Pro psychiku jsou sny zásadní a nedostatek hlubokého spánku může vést, kromě únavy, nesoustředěnosti a vyčerpání, i k duševním poruchám.

Pro pocit dokonalého odpočinku je potřebujete 5 REM fází, přičemž jeden spánkový cyklus trvá okolo 90 minut. Pokud budete spát přerušovaně tzv. polyfázový spánek, může vám pro kvalitní odpočinek stačit méně hodin spánku. Nutno ale dodat, že polyfázový spánek, tedy takový, kdy si spaní rozdělíte na menší spánkové bloky, není pro každého a pro směnný provoz se nehodí vůbec.

 

A co když spát nejde?

Stres, tlak a nedořešené úkoly. Pracovní i osobní. To vše vám může bránit v klidu se vyspat. A aby toho nebylo málo, nedostatek spánku povede k dalšímu stresu a stavům úzkosti, protože nejen, že se váš pracovní výkon z nedostatku odpočinku zpomalí, ale sníží se také pozornost a budete více chybovat. I jednoduchá rozhodnutí vás mohou neúměrně vyčerpat. Nevyspalý člověk je také psychicky rozladěný a bez nápady. To se negativně odráží na komunikaci s ostatními a dlouhodobě to může narušit sociální vazby a vztahy. Jak z toho ven?

Pro lepší spánek i usínání existuje několik pravidel, tzv. spánková hygiena. Mezi hlavní doporučení patří:

  • Zajistěte si ticho, tmu a spíše chladnější místnost pro spaní.
  • Nepijte kávu ani alkohol 4–6 hodin před spaním, ovlivňují usínání i samotný spánek.
  • Omezte mobil a televizi alespoň 1 hodinu před spaním. Modré světlo narušuje tvorbu melatoninu.
  • Choďte spát v podobný čas a v podobný čas i vstávejte. Pravidelnost tělu svědčí.
  • Dopřejte si zklidňující aktivity, krátkou podvečerní procházku nebo meditaci.

 

Můžete zkusit i další tipy pro kvalitnější spánek, ale někdy i přes veškerou snahu usnout nejde. Mysl nechce zpomalit a čím více si přejete usnout, tím nemožnější to je. Zkuste doplnit GABA s L-theaninem, které vám s uvolněním a relaxací pomohou. Kombinace těchto pro tělo přirozených aminokyselin působí přímo v centrální nervové soustavě a vede ke zklidnění a navození klidu. Přesně to po náročném dni potřebujete, abyste mohli v klidu usnout bez nepříjemných vedlejších účinků klasických prášků na spaní.

Podobně vám pomůže i Mentis RELAX 10% CBD olej. Unikátní kombinace širokospektrálního CBD oleje a terpenů odrůdy Mango Kush, která zesiluje relaxační účinek a vstřebatelnost kanabinoidů, vám může dopřát tolik potřebné zklidnění během dne i před usnutím. Zkuste to.

Jak více odpočívat a předcházet stresu 

5 tipů, jak více odpočívat a předcházet stresu

Stejně jako kousek po kousku ukrajujeme ze svého spánku, ignorujeme i svůj volný čas a péči o sebe. Sport, tanec a další fyzické aktivity jsou skvělý způsob, jak aktivně relaxovat. Už 30 minut pohybu vede k prokazatelně pozitivním výsledkům. Rozproudíte si krev, dojde k výraznému okysličení celého organismu a také produkci endorfinů. Máte více energie a dobrou náladu. Ale odpočinek nemusí být jen aktivní. I pasivnější formy relaxu jako je čtení knížky, ruční práce, psaní nebo meditace jsou potřeba a pro některé mohou být mnohem větší výzvou než další aktivita.

Pokud jste celý den v jednom kole, nezastavíte se a stále něco řešíte, naordinovat si cílené zpomalení – třeba nicnedělání –, může být přesně to, co skutečně potřebujete pro nabití baterek a zmírnění stresu. Máme pro vás výzvu: Pojďte se naučit odpočívat! Ano, i odpočinek je jen návyk či dovednost. Je dobré jej pravidelně trénovat a opakovat, abyste se stali mistry. Mistry odpočinku. Mistry svého života.

Buďte upřímní a odpovězte si, kolik znáte lidí, kteří opravdu umí odpočívat. A kolik znáte těch, kteří stále něco nestíhají, diáře plné k prasknutí a přes všechny úkoly neví, čí jsou. Možná jste jedním z nich. A jestli už nechcete být, pojďte to změnit.

 

1) Naplánujte si to

Může to znít banálně, ale většina věcí se neděje hlavně proto, že nemají přesné datum a čas. Zkrátka nejsou naplánované. I když si napíšete, co byste chtěli dělat nebo zažít, jakmile to není v kalendáři, nikdy s to neuskuteční. Proč? Protože se vždy najde něco důležitějšího, co můžete dělat. Nebo to někdo vymyslí za vás. Naplánujte si pravidelný čas pro sebe, relax a aktivity, které vám pomohou zvládat stres. Dejte si je do stejného kalendáře, kde plánujete práci.


2) Začněte malým krokem

Ale hlavně začněte! 5 minut je pořád víc než nic. Usmíváte se. Může znít troufale tvrdit vám, že třeba 5minutová jóga vám pomůže a možná i změní život. Jednou ne, ale když vydržíte třeba týden nebo dva, uděláte pro sebe víc než za poslední měsíc. Dejte si ještě dnes do kalendáře upomínku na 5 minutovou aktivitu pro sebe a užijte si ji.

3) Naslouchejte svému tělu

Vaše tělo je nejlepší radar. Samo dobře ví, kdy už potřebujete pauzu. Nemusíte nic vymýšlet, stačí si jen uvědomit přicházející únavu a respektovat ji. Místo abyste začali pracovat usilovněji a stimulovali se dalším šálkem kávy, udělejte si raději pauzu. Zvedněte se od práce a projděte se. Přesměrujte pozornost od práce a uvolněte se – podívejte se z okna, dejte si kousek ovoce nebo zchroupněte hrst oříšků.

Pokud čelíte dlouhodobému stresu a je pro vás těžké vnímat potřeby svého těla, doporučujeme vyzkoušet Mentis ZEN se šafránem. Mírní dlouhodobý stres, zvyšuje psychickou odolnost, paměť i soustředěnost a zlepšuje náladu.

4) Udělejte si jasno

Jedete, jedete a jedete... Ale kam? Práce a povinnosti v každodenním životě vás mohou pohltit do takové míry, že nemáte kdy postřehnout, že jste už jiným člověkem. Že vám radost přináší jiné věci a hodnoty, než za kterými ze setrvačnosti směřujete. Zastavte se a ujasněte si, kým teď jste a co je pro vás důležité. Co nebo kdo vám přináší skutečnou radost? Jaké aktivity nebo práci chcete dělat? Co vám právě teď dává smysl a co už svůj účel splnilo? Sepište si to a jednou za čas si v tom udělejte znovu jasno. Vyplatí se to.

5) Oceňte se a oslavujte

Cokoliv, kdykoliv, kdekoliv. Máte tendenci plnit jeden úkol za druhým, aniž byste ocenili jejich dokončení? Možná to berete jako samozřejmost. Nejen u sebe. Jenže ani to, co je váš úkol nebo povinnost, není samozřejmost. Stojí to energii a čas. A v práci i nepochybně určité znalosti a dovednosti. Oceňte to! Poděkujte si. Pochvalte se. A poděkujte a oceňte i druhé. Určitě je překvapíte a uděláte jim radost.

 

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.