Nejen adrenální únava – co se skutečně děje ve vašich nadledvinkách?

Stresový syndrom 21. století. Tak byla poprvé popsána adrenální únava chiropraktikem Jamesem Wilsonem v roce 1998. Souvisí s poruchou funkce nadledvinek a bývá často zmiňována v souvislosti s uspěchaným a výkonnostně orientovaným životním stylem. Zásadní při řešení tohoto problému jsou správná diagnóza a holistický přístup v následné léčbě.

 

Co to jsou nadledvinky?

Nadledvinky (angl. adrenal glands) jsou párové endokrinní žlázy umístěné na horním pólu ledvin. Produkují na 50 různých hormonů, mezi nimiž se nachází i kortizol, o jehož účinku jsme podrobně psali zde. Jsme-li vystaveni dlouhodobému stresu, vyplavuje se kortizol do našeho krevního oběhu v různě frekventovaných a intenzivních "epizodách", které nadledvinky vyčerpávají a narušují jejich správnou funkci. Tím může v důsledku docházet ke snižování hladiny kortizolu s celou řadou negativních dopadů na naši fyzickou i mentální pohodu.

000000051 

 

Správná adrenální diagnóza

Adrenální únava je v medicínské komunitě spíše kontroverzní téma. Často totiž bývá zaměňována s autoimunitní Addisonovou chorobou - adrenální nedostatečností (insuficiencí), která je naopak ustálenou a všeobecně akceptovanou klinickou diagnózou.

Autoimunitní Addisonova choroba je relativně vzácné onemocnění, při kterém vlivem špatně fungujícího imunitního systému dochází k napadání a ničení adrenální kúry nadledvinek. Ty v důsledku produkují méně kortizolu.

Nejčastějšími projevy jsou:

  • únava (u 84-85 % pacientů),
  • váhový úbytek,
  • hyperpigmentace,
  • nevolnost,
  • chuť na slané,
  • bolest břicha, svalů či kloubů.

Spektrum projevů adrenální únavy je mírně odlišné:

  • únava, zejména bezprostředně po probuzení,
  • záchvaty únavy v průběhu dne,
  • špatná reakce na stres a kontrola nálad,
  • poruchy kognitivních funkcí mozku (tzv. mozková mlha),
  • zvýšená hladina energie po večerech,
  • chuť na sladké a slané,
  • nadužívání kofeinu a dalších stimulantů,
  • narušený imunitní systém.

Záludnost však spočívá v tom, že podobné příznaky mohou způsobovat i jiná onemocnění, jako například chudokrevnost, deprese a úzkost či spánková apnoe.

Ke správné diagnóze tak vede spletitá cesta, která by nejprve měla vyloučit ostatní příčiny a podrobně zmapovat symptomy.

 

Účinná léčba je holistick

Přestože řada lékářů odmítá uznat adrenální únavu jako validní diagnózu, pravdou je, že jejími symptomy trpí miliony lidí po celém světě. Lékařská komunita v případě léčby doporučuje postupovat personalizovaným způsobem, dostatečně zmapovat pacientovy denní energetické vzorce a vyhodnotit, jak v jeho individuálním případě fungují cykly tvorby kortizolu v průběhu dne.

Je pravděpodobné, že symptomy spojované s adrenální únavou mají vícero příčin. Jsou tedy doporučované pravidelné a časté návštěvy klinického specialisty, stejně jako konzultace s více odborníky najednou.

Holistický přístup bude vyžadovat i proaktivní přístup pacienta, zejména v následujících oblastech:

  • zlepšení stravování,
  • osvojení strategií pro snížení chronického stresu (meditace, cvičení),
  • spánková hygiena (spánek 6-8 hodin denně ve stejné hodiny),
  • snížení expozice displejům,
  • doplňování živin skrze kvalitní suplementy,
  • nadledvinkám prospívá zdravá strava bohatá na proteiny, celozrnné potraviny, zeleninu a ovoce. Vyhnout byste se měli jednoduchým cukrům, sladidlům, průmyslově zpracovaným potravinám, smaženým pokrmům, kofeinu a alkoholu.

 

Příroda na pomoc

Pro podporu nadledvinek soustřeďte svoji pozornost zejména na vitamíny a adaptogeny. V laboratoři Mentis nedáme dopustit na následující kandidáty:

Vitamin C: Nadledvinky jsou jedním z orgánů s nejvyšší koncentrací vitaminu C v našem těle. Právě vitamin C je určující faktor při tvorbě hormonů v nadledvinkové kúře.

Magnesium: Stravování s nízkým obsahem hořčíku může přispívat k horší reakci na stres. Ten navíc může sám způsobovat jeho úbytek. Začarovaný kruh jeho nedostatku a s ním souvisejícího stresu působí na nadledvinky zátěžově.

Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea): Dobře známý adaptogen s antistresovými vlastnostmi. Pomáhá našemu organismu vyrovnávat se s externí stresovou zátěží.

Ashwagandha (Vitánie snodárná): prokázala adaptogenní účinky a schopnost tlumit stres, čímž zlepšuje kvalitu života. Zvyšováním odolnosti našeho organismu brání nadměrné tvorbě kortizolu a reguluje jeho vyplavování do oběhu.

 

Reference:

1. https://www.health.harvard.edu/blog/is-adrenal-fatigue-real-2018022813344
2. https://www.clinicaleducation.org/resources/reviews/adrenal-fatigue-adrenal-insufficiency-or-a-misnamed-state-of-hypofunction/
3. https://www.endocrineweb.com/conditions/adrenal-disorders/adrenal-fatigue

Photo by Angèle Kamp on Unsplash

 
Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení