Nejen adrenální únava – co se skutečně děje ve vašich nadledvinkách?

Stresový syndrom 21. století. Tak byla poprvé popsána adrenální únava chiropraktikem Jamesem Wilsonem v roce 1998. Souvisí s poruchou funkce nadledvinek a bývá často zmiňována v souvislosti s uspěchaným a výkonnostně orientovaným životním stylem. Zásadní při řešení tohoto problému jsou správná diagnóza a holistický přístup v následné léčbě.

 

Nadledvinky (angl. adrenal glands) jsou párové endokrinní žlázy umístěné na horním pólu ledvin. Produkují na 50 různých hormonů, mezi nimiž se nachází i kortizol, o jehož účinku jsme podrobně psali zde. Jsme-li vystaveni dlouhodobému stresu, vyplavuje se kortizol do našeho krevního oběhu v různě frekventovaných a intenzivních "epizodách", které nadledvinky vyčerpávají a narušují jejich správnou funkci. Tím může v důsledku docházet ke snižování hladiny kortizolu s celou řadou negativních dopadů na naši fyzickou i mentální pohodu.

000000051 

 

Správná adrenální diagnóza

Adrenální únava je v medicínské komunitě spíše kontroverzní téma. Často totiž bývá zaměňována s autoimunitní Addisonovou chorobou - adrenální nedostatečností (insuficiencí), která je naopak ustálenou a všeobecně akceptovanou klinickou diagnózou.

Autoimunitní Addisonova choroba je relativně vzácné onemocnění, při kterém vlivem špatně fungujícího imunitního systému dochází k napadání a ničení adrenální kúry nadledvinek. Ty v důsledku produkují méně kortizolu.

Nejčastějšími projevy jsou:

  • Únava (u 84-85% pacientů);
  • Váhový úbytek;
  • Hyperpigmentace;
  • Nevolnost;
  • Chuť na slané;
  • Bolest břicha, svalů či kloubů

Spektrum projevů adrenální únavy je mírně odlišné:

  • Únava, zejména bezprostředně po probuzení;
  • Záchvaty únavy v průběhu dne;
  • Špatná reakce na stres a kontrola nálad;
  • Poruchy kognitivních funkcí mozku (tzv. mozková mlha);
  • Zvýšená hladina energie po večerech;
  • Chuť na sladké a slané;
  • Nadužívání kofeinu a dalších stimulantů;
  • Narušený imunitní systém.

Záludnost však spočívá v tom, že podobné příznaky mohou však způsobovat i jiná onemocnění, jako například chudokrevnost, deprese a úzkost či spánková apnoe.

Ke správné diagnóze tak vede spletitá cesta, která by nejprve měla vyloučit ostatní příčiny a podrobně zmapovat symptomy.

 

Účinná léčba je holistick

Přestože řada lékářů odmítá uznat adrenální únavu jako validní diagnózu, pravdou je, že jejími symptomy trpí miliony lidí po celém světě. Lékařská komunita v případě léčby doporučuje postupovat personalizovaným způsobem, dostatečně zmapovat pacientovy denní energetické vzorce a vyhodnotit, jak v jeho individuálním případě fungují cykly tvorby kortizolu v průběhu dne.

Je pravděpodobné, že symptomy spojované s adrenální únavou mají vícero příčin. Jsou tedy doporučované pravidelné a časté návštěvy klinického specialisty, stejně jako konzultace s více odborníky najednou.

Holistický přístup bude vyžadovat i proaktivní přístup pacienta, zejména v následujících oblastech:

  • Zlepšení stravování;
  • Osvojení strategií pro snížení chronického stresu (meditace, cvičení);
  • Spánková hygiena (spánek 6-8 hodin denně ve stejné hodiny);
  • Snížení expozice displejům;
  • Doplňování živin skrze kvalitní suplementy.
  • Nadledvinkám prospívá zdravá strava bohatá na proteiny, celozrnné potraviny, zeleninu a ovoce. Vyhnout byste se měli jednoduchým cukrům, sladidlům, průmyslově zpracovaným potravinám, smaženým pokrmům, kofeinu a alkoholu.

 

Příroda na pomoc

Pro podporu nadledvinek soustřeďte svoji pozornost zejména na vitaminy a adaptogeny. V laboratoři Mentis nedáme dopustit na následující kandidáty:

Vitamin C: Nadledvinky jsou jedním z orgánů s nejvyšší koncentrací vitaminu C v našem těle. Právě vitamin C je určující faktor při tvorbě hormonů v nadledvinkové kúře.

Magnesium: Stravování s nízkým obsahem hořčíku může přispívat k horší reakci na stres. Ten navíc může sám způsobovat jeho úbytek. Začarovaný kruh jeho nedostatku a s ním souvisejícího stresu působí na nadledvinky zátěžově.

Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea): Dobře známý adaptogen s antistresovými vlastnostmi. Pomáhá našemu organismu vyrovnávat se s externí stresovou zátěží.

Ashwagandha (Vitánie snodárná): prokázala adaptogenní účinky a schopnost tlumit stres, čímž zlepšuje kvalitu života. Zvyšováním odolnosti našeho organismu brání nadměrné tvorbě kortizolu a reguluje jeho vyplavování do oběhu.

 

Použité zdroje:

https://www.health.harvard.edu/blog/is-adrenal-fatigue-real-2018022813344
https://www.clinicaleducation.org/resources/reviews/adrenal-fatigue-adrenal-insufficiency-or-a-misnamed-state-of-hypofunction/
https://www.endocrineweb.com/conditions/adrenal-disorders/adrenal-fatigue

Photo by Angèle Kamp on Unsplash

 
Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.