Extrakt vs. sušená bylina – jak se v tom vyznat?

31.05.2020
Čtěte celý článek

Nedávno se k nám dostal dotaz na to, jaký je rozdíl mezi drcenou (popř. sušenou) bylinou a extraktem z byliny. A protože je toto téma mezi širokou veřejností poměrně neprobádané, třeba vám tímto článkem rozšíříme obzory. Dotaz se týkal konkrétně kapsle ostropestřece, na němž si budeme uvádět i příklady.

Co znamená extrakce a co je to extrakt?


V překladu do srozumitelného jazyka je extrakce šetrné vyluhování léčivých složek z byliny. V praxi probíhá extrakce v laboratoři, a to s použitím rozpouštěděl, např. ethanolu, která se následně odpaří. Po tomto procesu zbyde to nejcennější z byliny, tedy právě její extrakt (též se můžete setkat se slovem koncentrát). Po odpaření má extrakt nejčastěji formu prášku.

Například u ostropestřce je účinnou látkou silymarin, kterou najdeme v rostlině a semenech této rostliny v množství zhruba 1,5-3 %. V silymarinu se z větší části nachází molekuly silybinu (silibininu), což je právě ta zázračná látka, která mj. chrání jaterní buňky.

Díky tomu, že se vše ostatní při extrakci oddělí, jsou extrakty bez přítomnosti jakýchkoli dalších látek a v koncentrované formě. Pokud by extrakt obsahoval nějaké další chemické složky, odporovalo by to podstatě přírodních produktů. 

Další level: standardizovaný extrakt


K tomu, aby bylo zaručeno, že extrakt bude mít všude na světě stejné množství účinných látek, byl zaveden standardizovaný extrakt. Jednoduše řečeno to znamená, že je přesně určeno, jaké složky a v jakém množství musí standardizovaný extrakt obsahovat. Proto by měl být na každém produktu uveden název byliny, název účinné látky a její procentuální obsah v produktu. Například v naší jedné kapsli ostropestřece mariánského je standardizovaný extrakt silymarinu 80 % a silybinu 30 % (resp. 320 mg a 120 mg). Kromě těchto účinných látek obsahuje ještě celulózu, ze které je tvořena kapsle. Což je dobrá zpráva pro vegany, protože produkt je čistě rostlinný :-).

Pro zajímavost: za produkty s vysokým obsahem silybinu se považují ty, které ho v kapsli obsahují více než 20 %.

Sušené a drcené byliny


Ne každá bylina je však vhodná k extrakci, a proto se k lidskému užití využívá její sušení či drcení různých částí rostliny. Každá bylinka je jiná a pokud se usuší, je jasné, že bude obsahovat i jiné množství látek, ze kterých je složena. Množství účinných látek v bylině závisí na tom, kde a za jakých podmínek byla pěstována, jak byla sušena a kde se skladovala. U takto zpracovaných bylin tedy není možné z podstaty věci uvádět množství účinných látek.

V čem se tyto přístupy liší a co si vybrat?


Při extrakci je z byliny vytažena ta nejúčinnější složka. U standardizovaného extraktu přesně víme, kolik obsahuje účinných látek, což ve srovnání se sušenou bylinou nelze stanovit. To, že extrakt neobsahuje další látky, je zaručeno i požadavky EU. Každá šarže extraktu prochází rozborem na stanovení obsahu těžkých kovů, bakterií, plísní, atd. To je následně potvrzeno certifikátem kvality.

Naproti tomu u sušené byliny (a u sušených výrobků obecně) nelze zaručit, že skutečně obsahuje pouze tu konkrétní bylinu a žádné další látky. Také je poměrně složité zjistit, za jakých podmínek proběhlo sušení, transport a skladování, a tedy zda sušená bylina neobsahuje plísně nebo se plísně do ní nedaly u vás doma, než jste je stačili zkonzumovat.

A poslední hledisko je zcela praktické: naše chuťové buňky si dnes už odvykly na přirozenou chuť některých bylin, a tak nám např. jejich odvar nemusí chutnat ani vonět. U extraktu ve formě kapsle nic takového nepocítíte.

Pokud chcete vlastní sušené bylinky, je samozřejmě nejlepší si je natrhat a zpracovat tak, jak to preferujete. Tím si sami stanovíte i kvalitu.

Pokud ale nemáte prostor na pěstování a zpracování bylin a chcete tu nejúčinnější složku, pak není nic jednoduššího než sáhnout po kapsli.

Takže výběr je na vás :-)