Trápí vás nadměrná únava, pocity úzkosti a nedokážete se soustředit?

24.03.2019
Čtěte celý článek

Každý z nás si občas postěžuje na neustálou únavu, pocit úzkosti nebo také na problémy se soustředěním s tím spojené. Pocity jako jsou vyčerpanost, rozladěnost, deprese či postupná ztráta motivace jsou v současné době naprosto běžnými jevy. Co však způsobuje dlouhodobou únavu a jak si s ní poradit? A jak se znovu dostat do formy? Čtěte dál.

Únava v moderním světě
 

Každý z nás si občas povzdechne nad tím, že toho má prostě moc. Únava jako taková, je normální odpovědí organismu na fyzickou a psychickou zátěž. V takovém případě je nejlepším lékem odpočinek - zejména kvalitní spánek či procházka na čerstvém vzduchu. Problém však přichází v momentě, kdy činnosti, které nám dříve pomáhaly přemoci únavu, již nefungují. To už se může jednat také o nemoc či o jeden ze symptomů. V moderní době se čím dál častěji hovoří o chronické únavě, která se nás, oproti té běžné, drží dlouhodobě a není jen tak lehké se jí zbavit.


Jak poznat chronickou únavu?
 

Prvotním znakem je její výdrž - ani po několika dnech odpočinku člověka nepustí. Jejími častými příznaky jsou pocity slabosti, postupná ztráta motivace nebo potíže s koncentrací. Vykonávání běžných úkonů, které člověk dříve zvládal jako po másle, nyní vyžadují mnohem větší úsilí. Rozhodně se nevyplatí tyto stavy ignorovat. Dlouhodobá únava totiž může souviset také s některými dalšími onemocněními, jako je například chudokrevnost, cukrovka, infekční choroby, onemocnění ledvin, nemoci plic nebo srdce. Další příčinou chronické a dlouhodobé únavy mohou být i psychické potíže. To platí zejména v případě, kdy je člověk dlouhodobě pod tlakem, vystaven mnoha stresovým situacím anebo propadá pocitům úzkosti. Přidat se mohou také problémy se spánkem, což vede k tomu, že ani organismus v noci neodpočine, mozek nevypne a člověk ráno vstává unavený.


Únava a její vliv na obranyschopnost
 

Unavený a vyčerpaný organismus snadněji podléhá různým virózám, protože má jen málo síly odolávat různým bacilům a virům. Imunita je oslabená a tělo má jen málo antioxidantů. Mezi nejkritičtější a nejnáchylnější období patří jaro a podzim. V tomto období nejenže může člověk pociťovat zvýšenou únavu, ale navíc všude kolem řádí chřipky. Proto je nutné dbát nejen na odpočinek, ale také v rámci zdravého životního stylu, zařadit doplňky stravy bohaté na vitamíny a antioxidanty.


Jak s únavou zatočit?
 

Nejdůležitějším bodem je pravidelný a dostatečný spánek. Avšak je dobré mít na paměti, že každý člověk má jinou potřebu: někdo se cítí odpočatý po 6 hodinách, jiný zase potřebuje spát alespoň 8 hodin. 

Mimo spánek lze však doporučit následující:

  • Pravidelně se hýbejte na čerstvém vzduchu - Dopřejte si například procházku v parku.
  • Relaxujte - Ať už je to s knihou v křesle nebo na kávě s kamarády. 
  • Dopřejte svému tělu vitamíny a antioxidanty - Čerstvé ovoce nebo zelenina by měly být pravidelnou součástí vašeho jídelníčku. Další možností jsou také doplňky stravy, které využívají extrakty z bylin, jež pomáhají odstranit únavu, snížit reakci organismu na stres a jsou antioxidační. 


Úzkost jako reakce na životní změnu 
 

Úzkost si můžeme zjednodušeně definovat jako pocity strachu a obavy. Jsou to veskrze negativní pocity, které sídlí v naší hlavě. Úzkost se projevuje jako strach, nejistota, nerozhodnost, nervozita. Můžete být přecitlivělí a lekaví. Objevit se mohu různé fobie. Na fyzické úrovni můžete pociťovat tlak nebo sevření na hrudníku. Buší vám srdce, trpíte nevolností, nemůžete spát, nastupuje únava, potí se vám ruce.
Třeba se bojíte, že něco nezvládnete (ať už se jedná o zkoušku, důležitou prezentaci nebo nástup do nového zaměstnání), vyhýbáte se kontaktu s některými lidmi, protože jim nedůvěřujete nebo pomalu ztrácíte důvěru v sami sebe. 
 
Mírné pocity úzkosti jsou běžné a zažívá je každý z nás. Je zcela přirozené, že při ztrátě práce anebo když vám zemře blízký člověk, můžete pociťovat úzkost. V kritických situacích je pro člověka úzkost dokonce důležitá. Úzkost nás může motivovat, ochránit nás před nebezpečím, donutit k výkonu. Problém nastává v případě, kdy nám tzv. přeroste přes hlavu a paralyzuje nás. To už je nutné vyhledat odbornou pomoc lékaře.
Kromě lékařské péče pomáhají zvládnout pocity úzkosti rostliné adaptogeny.


Poruchy soustředění a koncentrace
 

S nedostatkem spánku a pocity úzkosti souvisí i poruchy soustředění a koncentrace (1), což je doloženo několika studiemi. Mezi příčiny poruchy koncentrace podle nich jsou:

  • Emocionální zátěž, strach a klíčové životní změny.

  • Problémy se spánkem, nespavost, noční můry.

  • Přepracovanost a nadměrná hladina stresu.

  • Nedostatek odpočinku.

  • Nízký krevní tlak.

  • Chronická únava.

  • Schizofrenie nebo jiné psychické potíže.

  • Nedostatek vitamínů skupiny B (B1, B6, B12).

  • Nedostatek polynenasycených mastných kyselin.


Nootropika aneb když příroda nabízí řešení
 

Někdy je k řešení chronické únavy či problémů s koncentrací nutná terapie za pomoci kvalifikovaného lékaře, a to zejména v případě, pokud jsou stavy intenzivní a ovládají náš běžný život. Po malých krůčcích však můžete začít i vy, dopřejte si více odpočinku, změňte svůj jídelníček a sáhnout po osvědčených bylinách nebo doplňcích stravy. Příkladem jsou nootropika, která stimulují duševní funkce, zlepšují metabolismus a prokrvují centrální nervovou soustavu (CNS). Dále posilují paměť, stimulují mozkovou činnost, podporují schopnost koncentrace, ulehčují zvládání stresových situací a v neposlední řadě také  napomáhají relaxaci a spánku. (2)
 
Příkladem může být bakopa drobnolistá, která ovlivňuje hladinu acetylcholinu v mozku a má výrazné antioxidační účinky, díky čemuž zlepšuje paměť a působí jako prevence infarktu, mozkových příhod a ostatních neurodegenerativních onemocnění. Přispívá také k lepší adaptabilitě našeho mozku na stres, čímž zabraňuje jeho poškození a udržuje ho v kondici. Na rozdíl od mnoha antidepresiv, které negativní účinky stresu a úzkosti pouze potlačují, bakopa jim jako adaptogen dokáže předcházet. Bakopu drobnolistou najdete například v produktech Mentis Max nebo Mentis Zen.
 
Důležitou bylinou je také vitánie snodárná, známá jako Ashwagandha. Tato bylina je  známá již tisíce let jako jedna z nejúčinnějších bylin, kterou kdy ajurvédská medicína objevila. Pomáhá zvládat stres, působí proti úzkostem, depresím a vyčerpání, zvyšuje odolnost a adaptaci lidského organismuna psychický i fyzický stres. Ashwagandha dokáže snižovat hladinu stresového hormonu kortizolu, má silné antidepresivní účinky a může se srovnávat i s dnešními léky používanými právě na zmírnění deprese a úzkosti. Vitánii snodárnou najdete v Mentis Zen.
 
Theanin je neesenciální aminokyselina, která se přirozeně vyskytuje v zeleném čaji. Přímým působením v mozku pomáhá celkovému zklidnění organismu a navozuje stav hluboké relaxace bez nežádoucího pocitu ospalosti. Podporuje činnost mozkových alfa vln, které jsou spojené s nečinností a relaxací, ale zároveň člověka udržují v bdělém stavu a zrychlují jeho reakce. Potlačuje stres a pomáhá dosáhnout pocitu pohody. Má také pozitivní účinky na funkci mozku, zlepšuje schopnost učení a paměť. S thenaninem se potkáte v produktech Mentis Max a Mentis Chill.
 
ALCAR (Acetyl-L-karnitin) je sloučenina L-karnitinu, která se často užívá pro zvýšení energie mozku, a to díky jeho schopnosti přepravovat mastné kyseliny do mitochondrií, kde jsou potřeba pro energetický metabolismus. Mimo to má však ještě další vlastnosti, jako je posílení duševní výkonnosti, koncentrace, paměti či antioxidační účinky. ALCAR také zlepšuje dostupnost glukózy v mozku. Glukóza je totiž pro většinu z nás nepostradatelným, "palivem" mozku, a jak stárneme, stává se pro nás čím dál těžší ji v mozku využít jako energii. Účinky ALCARu můžete vyzkoušet v produktech Mentis Vital nebo Mentis Chill.
 
NALT (N-Acetyl-L-tyrosin) je upravená forma aminokyseliny L-tyrosinu, důležitá pro tvorbu nervových přenašečů dopaminu a noradrenalinu. Zvýšená hladina dopaminu umožňuje lepší koncentraci, uspořádat si myšlenky a pracovat na nejvyšší výkon. Noradrenalin zase umožňuje krátkodobě zvýšit aktivitu organismu.  NALT je vysoce efektivním nootropikum a zvýšení hladiny domainu a noradrenalinu má schopnost zlepšovat kognitivní funkce a výkonnost i ve stresujících podmínkách. Navíc L-tyrosin stimuluje produkci hormonů štítné žlázy které jsou nezbytné pro zachování psychického i fyzického zdraví a také zbavuje nepříjemných pocitů úzkosti. S NALT se můžete setkat v produktech Mentis Up a Mentis Max.

V neposlední řadě stojí za zmínku rozchodnice růžová, jejíž účinné látky pomáhají obnovit fyzickou a duševní sílu. podrobnosti o benefitech rozchodnice růžové si můžete přečíst v tomto článku na našm blogu.  Její účinky můžete také vyzkoušet v produktech Mentis Zen a Mentis Max.

Reference:
1. Seiko Miyata, at. al., Insufficient sleep impairs driving performance and cognitive function, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304394009015717?via%3Dihub, Neuroscience Letters, Volume 469, Issue 2, 22 January 2010, Pages 229-233
2. Noor Azuin Suliman, at al., Establishing Natural Nootropics: Recent Molecular Enhancement Influenced by Natural Nootropic, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5021479/, Published online 2016 Aug 30. doi: 10.1155/2016/4391375