Přírodní nootropika aneb šikovný pomocník při učení

">

Přírodní nootropika aneb šikovný pomocník při učení

28.10.2018
Čtěte celý článek

Pravděpodobně nenajdete moc studentů, kteří Vám řeknou, že škola je zábava. Nároky škol na studenty se rok od roku zvyšují a studenti si musí každý den poradit s pořádnou dávkou stresu, jejíž hladina často roste během zkouškového období. Avšak nejsou to pouze studenti, kteří jsou těmto nárokům vystaveni, ale také lidé, kteří již mají svá školní léta za sebou. Různé certifikace, kurzy, zvyšování kvalifikace či nové postupy a pravidla v práci, to vše vyžaduje aktivní zapojení paměti a kognitivních funkcí.

Moderní doba, inovace a příroda však lidem podala pomocnou ruku v podobě přírodních nootropik, které někdo může pro jejich úžasné vlastnosti nazývat léky na podporu učení. 

 

Co to vlastně přírodní nootropika jsou?

Přírodní nootropika jsou látky, které zlepšují paměť, soustředění, kreativitu či motivaci jedince. Co se týče učení, mají nootropika právě ty vlastnosti, které jsou potřebné pro efektivní studium důležité, přičemž také mohou podporovat dlouhodobé zdraví a funkci mozku. Další výhodou je, že díky jejich přírodnímu původu nemají skoro žádné vedlejší účinky a jsou zcela nenávykové. V kombinaci s pravidelnou fyzickou aktivitou, dostatečným spánkem a zdravou výživou tak může jedinec dosáhnout výsledků, které se mu ze začátku jeví jako nemožné.

 

Jaké oblasti mohou přírodní nootropika pomoci zlepšit?

S nabýváním nových znalostí souvisí zejména dvě důležité oblasti, na které je vhodné se zaměřit - paměť a kognitivní funkce.

Paměť

Máme 3 typy paměti - senzorickou paměť (až 1 sekunda), krátkodobou paměť (do 60 sekund) a dlouhodobou paměť (též celoživotní paměť). Paměť je klíčem ke správnému studiu. Vhodně zvolené látky mohou pomoci zlepšit krátkodobou i dlouhodobou paměť a poskytnout tak značnou výhodu. Podporují proces kódování, ukládání i vzpomínání. Výsledky jsou obvykle znatelné přibližně za 2-3 týdny. 

Jaká nootropika dokáží zlepšit paměť?

CDP-Cholin - Jedná se o fosfolipid, který se používá k léčbě poruch paměti a jako prostředek podporující paměť a bdělost. CDP-Cholin se v těle rozkládá na cytidin a cholin, který se nachází v každé buňce těla, dodává buňkám energii a je tedy velmi důležitý pro zdraví mozku.

Ginko biloba - Ginko biloba je velmi populární bylina užívaná ke zlepšení kognitvních funkcí.  Mladí lidé jej používají k nakopnutí jejich výkonu a starší lidé jako prostředek k zabránění postupné ztráty kognitivních funkcí. 

Bakopa drobnolistá - účinná látka v bakopě je přírodní nootropikum, které se používá k lepšímu zapamatování informací a soustředění, přičemž zlepšuje kognitivní funkce mozku. Užívání bakopy také snižuje pocity úzkosti. Bakopa drobnolistá (Bacopa monnieri) ovlivňuje hladinu acetylcholinu v mozku a má výrazné antioxidační účinky, díky čemuž zlepšuje paměť a působí jako prevence infarktu, mozkových příhod a ostatních neurodegenerativních onemocnění. Přispívá také k lepší adaptabilitě našeho mozku na stres, čímž zabraňuje jeho poškození a udržuje ho v kondici.

Krillový olej - Krillový olej není pouhou alternativou k rybímu tuku, se kterým většina z nás získala (ne zrovna příjemnou) zkušenost už v útlém věku. Jde doslova o revoluci v získávání Omega-3 nenasycených mastných kyselin. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny EPA a DHA jsou jednou z klíčových složek naší stravy. Zlepšují regeneraci organismu, působí jako prevence před civilizačními chorobami, mají protizánětlivé účinky a podporují růst svalů. Krilový olej je oproti rybímu tvořen fosfolipidy, které jsou nejúčinnějším transportním prostředkem pro omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA, přičemž usnadňují jejich využití v našem těle. Zlepšují činnost jater a zvyšují jejich regenerační schopnost. Tvoří tak důležitou součást buněčných membrán, účastní se transportu tuků v krvi a mají význam pro regulační mechanismy uvnitř organismu.

Kognitivní funkce

Kognitivní funkce mozku, neboli proces získávání znalostí a porozumění prostřednictvím myšlení, zkušeností a smyslů zahrnují následující procesy jako například pozornost, uvažování, schopnost řešit problém, rozhodování a mnoho dalších. 

Jaká nootropika dokáží zlepšit kognitivní funkce?

Pterostilben - tento metaxylovaný derivát resveratrolu se nachází v borůvkách či v hroznovém vínu. Dokáže ,,nakopnout”  kognitivní funkce mozku a zároveň snižuje hladinu cholesterolu a glukózy v krvi. 

Korálovec ježatý  - jedná se o vzácnou ježatou houbu, která zlepšuje kognitivní funkce a jiné kognitivní procesy. Dále také podporuje činnost trávicího traktu, zejména činnost žaludku, střev a jater. 

Vinpocetin - derivát vincaminu, který byl extrahován z brčálu. Je považován za ,,posilovače” mozkového metabolismu a vylepšuje vychytávání kyslíku a glukózy z krve mozkovými neurony a následnou ATP syntézu uvnitř neuronu. Redukuje také úmrtnost buněk v části mozku postižené špatným krevním zásobením.

Fosfatidylserin - je fosfolipid, který je součástí buněčných membrán. Užívání suplementů s jeho obsahem posiluje paměť, kognitivní funkce a snižuje výskyt demence ve stáří.

 

Co je důležité pro studium? 

Učení však není pouze o ,,biflování,” ale také o psychice a celkovém stavu jedince. Právě samotná psychika člověka je důležitým počátečním bodem k úspěšnému studiu. 

Nálada a motivace

V případě, že je jedinec náladový a demotivovaný, může učení vypadat jako nemožný a nadlidský úkol. Některá nootropika pomáhají ,,vyvolat” motivaci a dobrou náladu, takže člověk překypuje pořádnou dávkou nápadů.

L-TYROSIN - proteinogenní aminokyselina, která zlepšuje kognitivní funkce mozku během přítomnosti stresorů. Dále zlepšuje paměť a celkový zdravotní stav jedince.

L – THEANIN - aminokyselina, která je součástí čajových lístků (nejčastěji zeleného čaje). L-theantin snižuje hladinu stresu a úzkosti.

Nabuzený mozek

Mozek, který je plný energie také efektivněji studuje. Nootropika určená pro studium zahrnují přírodní stimulátory, které mozek pořádně nabudí.

Rozchodnice růžová  - Slouží jako prostředek k obnovení fyzických a duševních sil. Celkově regeneruje, stimuluje a detoxikuje organismus, zlepšuje imunitní systém, pohlavní činnost, chrání játra před negativními vlivy prostředí a tlumí ataky deprese. 
Vitamín B12  -  hraje velmi důležitou úlohu v regulaci a správné funkci nervové soustavy. Dále se podílí na krvetvorbě a fungování nervového systému.
Kofein - velice účinný stimulant, který příznivě stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost.

 

Pár tipů jak se učit

Nootropika může zlepšit paměť, náladu, zaměření a stres - všechny klíčové kognitivní atributy spojené s úspěšnou akademickou kariérou. Existuje pár paměťových triků pro efektivní učení i v kombinaci s léky na podporu učení.

Leitnerův systém - Karty jsou seskupeny do krabiček podle toho, jak dobře si je student pamatuje. Student se snaží si informaci vybavit dle zadání na jedné straně karty. Pokud uspěje, předá kartu do následující krabičky. Pokud neuspěje, karta se přesune do úplně první krabičky. Každá následující krabička má časově odlišný interval opakování.

Systém 3 krabiček - Máme „krabičku 1“, „krabičku 2“ a „krabičku 3“. V té první jsou karty, které jsou buď nové, nebo má student potíže s jejich zapamatováním. V té třetí jsou ty, které student zná velice dobře. Takže, krabičky mohou být rozděleny následovně: 

  • obsah 1. si student opakuje každý den, a každou kartu, kterou si pamatuje, přesune do 2. krabičky; 
  • obsah 2. si student opakuje jednou za 3 dny, a každou kartu, kterou si pamatuje, přesune výš, v opačném případě přesune kartu zpět do krabičky 1;
  • obsah 3. si student opakuje jednou za 7 dní, a pokud si kartu pamatuje, přesune ji do velkého úložiště, pokud nepamatuje, přesune kartu rovnou do krabičky 1. Karty v úložišti je dobré opakovat jednou za měsíc.

Výsledkem by mělo být snížení počtu karet v 1. krabičce, tedy úspěšné zapamatování nově nabytých informací.

Běžte se proběhnout - je vědecky dokázáno, že dokonce i krátké 30 minutové kardio nebo cvičení může akutně zlepšit paměť. Po fyzické námaze se poté odměňte ( a svůj mozek) rybou nebo jakoukoli potravinou obsahující omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které zlepšují. Jinými slovy, je správné kombinovat cvičení s tučnější stravou - v případě, že člověk užívá správný druh tuků.

Foto Sharon McCutcheon z Unsplash