OBJEVTE, JAKÉ BENEFITY S SEBOU NESE KRILLOVÝ OLEJ!

02.04.2019
Čtěte celý článek

Jistě si ještě vybavíte časy, kdy vám babičky vyprávěly o rybím oleji a jeho blahodárných účincích. Avšak rybí olej je také známý pro svůj specifický rybí odér, který dokáže odradit nejednoho člověka. Naštěstí se doba posunula dále a nyní již existuje účinná alternativa - krillový olej. A co se vlastně za tímto názvem skrývá? Čtěte dál!

Antarktický krill (Euphausia superba) označuje malé mořské korýše, konkrétně krunýřovky krillové, žijícího především v polárním pásu. Jde druh zooplanktonu, který se pohybuje v obrovských hejnech a živí se mikroskopickými řasami, které mu při výživě dodávají ohromné množství omega-3 mastných kyselin. Řasy jsou také bohaté na astaxanthin, což je přírodní barvivo, které dodává přípravku Mentis Krill jeho typickou červenou barvu a co je důležitější, působí jako přírodní konzervant pro samotné omega-3 mastné kyseliny. Astaxanthin se dále vyznačuje tím, že potlačuje volné radikály, což je prospěšné lidskému zdraví, zároveň udržuje také čerstvost přípravku Mentis Krill a chrání omega-3 mastné kyseliny před oxidací. Není tedy nutné přidávat aditiva. 
Získávání krillu je navíc výrazně šetrnější k přírodě. Provádí se ekologickým a trvale udržitelným způsobem, přičemž místo výlovu je 100 % dohledatelné pomocí GPS souřadnic. 

Co vše obsahuje krillový olej?
 

Nenasycené mastné kyseliny EPA a DHA

  • Omega-3 mastné kyseliny DHA a EPA působí protizánětlivě, podporují imunitní systém a normální funkci srdce. Velké množství antioxidantů chrání buňky a fosfolipidy podporují mozkovou činnost. 
  • Účinný zdroj energie.
  • Prospívají srdci, kloubům, mozku, kůži a zraku.
  • Jídelníček obohacený  o malé množství omega-3 mastných kyselin EPA a DHA průkazně snižuje riziko fatálních koronárních onemocnění (srdeční onemocnění). Děje se tak stabilizací myokardu a sníženým rizikem maligních arytmií (1).

Fosfolipidy 

  • Fosfolipidy jsou nejúčinnějším transportním prostředkem pro omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA a usnadňují tak jejich využití v našem těle.
  • Zlepšují činnost jater a zvyšují jejich regenerační schopnost. Tvoří důležitou součást buněčných membrán, účastní se transportu tuků v krvi a mají význam pro regulační mechanismy uvnitř organismu.
  • Nedostatek fosfolipidů může negativně ovlivnit duševní výkonnost, zhoršit paměť či schopnost soustředění. Zároveň může způsobit nedostatečné zásobování buněk živinami vedoucí k malátnosti, únavě a zhoršené odolnosti vůči infekcím.

Cholin 

  • Stavební jednotka a bioaktivní látka pro zdravá játra, srdce a zlepšení kognitivních funkcí mozku.
  • Podílí se na využití tuků a cholesterolu - ve formě fosfatidylcholinu zabraňuje hromadění cholesterolu a tuku v organismu a vytváří ochranu jater (příp. podporuje léčbu) před poškozením alkoholem, toxiny a léky.

Astaxanthin

  • Má vysoké antioxidační vlastnosti.
  • Chrání omega-3 mastné kyseliny v krillovém oleji před jejich oxidací a udržuje je přirozeně čerstvé a stabilní po dlouhou dobu a je tedy přirozeným konzervantem.

Omega-3 mastné kyseliny z krillového oleje jsou lidským organismem lépe rozeznatelné, jelikož se váží na fosfolipidy, což zapříčiňuje lepší vstřebávání do buněk. Zejména antarktický krill je vynikajícím zdrojem, protože jeho klíčové mastné kyseliny mají větší bioaktivitu, resp. vstřebatelnost a využitelnost. To zajišťuje dodání klíčových mastných kyselin EPA a DHA do různých částí lidského těla jako jsou mozek, srdce a klouby. Omega-3 mastné kyseliny v krillovém oleji jsou dopraveny a začleněny do buněčných membrán natolik rychle a účinně, že omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA mají schopnost ovlivnit pružnost a indikovat procesy a metabolické parametry v buňce.
Jednoduše řečeno - čím více omega-3 mastných kyselin Vaše buňky obsahují, tím lépe fungují. Dále krillový olej obsahuje cholin, výživnou látku nezbytnou pro srdce, játra a správné fungování mozku.

Krillový olej a klinické studie
 

Krillový olej nabízí mnoho různých výhod, které pomáhají podporovat zdravý a aktivní životní styl. Společně s dlouhým řetězcem omega-3 mastných kyselin, je také podložen bohatou literaturou podporující blahodárné účinky těchto kyselin, konkrétně EPA a DHA.

Mnohé studie zkoumají účinnost omega-3 mastných kyselin obsažených v krillovém oleji v souvislosti s kardiovaskulárními onemocněními. Jednou z nich je i studie zveřejněná v Journal of Nutritional Science. Jednalo se o randomizovanou klinickou studii, ve které vědci porovnávali účinnost omega-3 mastných kyselin obsažených v rybách a v krillovém oleji s ohledem na kardiovaskulární onemocnění.  V této studii, která trvala celkem osm týdnů, bylo náhodně vybráno třicet šest zdravých jedinců ve věku 18–70 let. Bylo zjištěno, že konzumace ryb dle dietního doporučení, obohacená o krillový olej, má nedocenitelné účinky na lidské zdraví, přičemž krillový olej měl ještě příznivější účinek na hladinu glukózy obsažené v krvi než samotné ryby. (2)

Jiné studie zase potvrzují, že zejména mastné kyseliny EPA a DHA pomáhají tělu řešit záněty tím, že udržují rovnováhu omega-6 mastných kyselin, zatímco pomáhají udržovat buněčné membrány zdravé. (3)

Krilový olej je však více než jen doplněk omega-3 a poskytuje další výhody díky jiným přirozeně se vyskytujícím složkám - cholinu a fosfolipidům. To otevírá nové a vzrušující příležitosti, které přesahují tradiční zdravotní přínosy omega-3 doplňků.

Studie ukázaly, že krillový olej výrazně zvyšuje index omega-3 mastných kyselin rychleji než rybí olej. Fosfolipidy, které jsou vázány na omega-3 mastné kyseliny, přispívají k lepší buněčné integraci a využití EPA a DHA v těle. Konkrétně napomáhají inkorporaci EPA a DHA do membrán červených krvinek, což koreluje s hladinami EPA a DHA v srdci. 
To dále prokázala i studie z roku 2013, ve které participovalo 24 účastníků. EPA a DHA mastné kyseliny  jim byly podávány buď jako krillový olej nebo rybí olej, a to po dobu čtyř týdnů. Výsledkem bylo, že krillový olej významně zvýšil hladiny omega-3 mastných kyselin v krvi a následně i samotný omega-3 index. Tato změna byla dvakrát vyšší u krillového oleje ve srovnání s olejem rybím.

Z toho vyplývá, že konzumaci krillového oleje bychom opravdu neměli podceňovat. Mentis Krill obsahuje všechny důležité látky, přičemž ho lze konzumovat celoročně. Doporučená denní dávka je 2–4 kapsle denně a jsou zcela nenávykové. Mentis Krill je také vhodný i také pro děti. Právě ony ocení i jejich příjemnou vanilkovou vůni, namísto rybího odéru. navíc jsou tobolky malé a dají se tak lehce spolknout. Další výhodou prémiového produktu Mentis Krill je, že samotný krill je získáván z Antarktického oceánu maximálně šetrným způsobem vůči přírodnímu prostředí. Provádí se totiž ekologickým a trvale udržitelným způsobem a místo výlovu je 100% dohledatelné pomocí GPS souřadnic.

Foto: Stephanie Pratt from Pixabay; Aker BioMarine

Reference:

  1. von Schacky C1, Harris WS., Cardiovascular benefits of omega-3 fatty acids., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16979604, Cardiovasc Res. 2007 Jan 15;73(2):310-5. Epub 2006 Sep 1.
  2. Amanda Rundblad, at al., Effects of krill oil and lean and fatty fish on cardiovascular risk markers: a randomised controlled trial, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5773922/, Published online 2018 Jan 17. doi: 10.1017/jns.2017.64
  3. Calder PC, Marine omega-3 fatty acids and inflammatory processes: Effects, mechanisms and clinical relevance., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25149823, Biochim Biophys Acta. 2015 Apr;1851(4):469-84. doi: 10.1016/j.bbalip.2014.08.010. Epub 2014 Aug 20.
  4. Ramprasath VR, at al., Enhanced increase of omega-3 index in healthy individuals with response to 4-week n-3 fatty acid supplementation from krill oil versus fish oil., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24304605, Lipids Health Dis. 2013 Dec 5;12:178. doi: 10.1186/1476-511X-12-178.