Jak vyzrát na zkouškové a nejen na něj?

10.01.2019
Čtěte celý článek

,,Měl jsem totální okno.” Věta, kterou za svůj život pronese nejeden student. Studentský život s sebou nese mimo řadu příjemných chvil, jako například poznávání nových spolužáků, také řadu přednášek, zápočtů, průběžných testů, a hlavně na konci každého semestru zkouškové období. Na stole se začínají hromadit mimo učebnice i nekonečné stohy skript a nezbývá nic jiného, než se to všechno poctivě naučit.

Po týdnech učení pak přijdete na svůj termín, sedíte před komisí a vy najednou nevíte, co dál. Je to jako jako by vám někdo během vteřiny vymazal všechny pracně naučené materiály z hlavy. Viníkem se v této situaci stává hlavně stres, který blokuje procesy ukládání a vybavování informací uložených v paměti. Jenže jak se stresem zatočit a přitom zůstat v plné formě? Odpověď zní: ,,Hoď se do chillu.”

Stres je reakce našeho organismu na mimořádné podmínky. Tato reakce bohužel také ovlivňuje naši schopnost si zapamatovat a soustředit se. Mezi hlavní dopady stresu na schopnost učit se patří:

  • problémy se soustředěním - díky stresu často studenti při učení přeskakují z myšlenky na myšlenku a nedokážou se soustředit pouze na jednu věc,
  • zbytečné chyby - stresem zaviněné obtíže s koncentrací jsou také jedním z hlavních důvodů, proč studenti dělají zbytečné chyby (ať už v rámci přípravy nebo samotné zkoušky),
  • nespavost - ne nadarmo se říká, že je spánek důležitou součástí i při učení. Denně by měl člověk naspat minimálně 6-7 hodin. I nedostatek spánku se může neblaze podepsat na výsledcích. 

Pomocníkem proti stresu mohou být suplementy některých vitamínů, především skupiny B (B1, B6 a B12). Pokud ale cítíte, že potřebujete pořádně nastartovat mozkové závity a zahnat veškerou únavu, pak je dobré zkusit přírodní nootropika. 

Přírodní nootropika jsou potravinové doplňky stravy přírodního původu. Jejich přínosem je zlepšení prokrvení mozku, optimalizace hladiny neurotransmiterů serotoninu, dopaminu, acetylcholinu a pomoc při zvládání stresu. Díky tomu pomáhají dlouhodobě zlepšit paměť a schopnost koncentrace při učení a práci. Velkou výhodou přírodních nootropik je, že nejsou návykové. 

Které přírodní látky vám mohou pomoci při učení?

Bakopa drobnolistá ovlivňuje hladinu acetylcholinu v mozku a má výrazné antioxidační účinky, díky čemuž zlepšuje paměť a působí jako prevence infarktu. Přispívá také k lepší adaptabilitě našeho mozku na stres, čímž zabraňuje jeho poškození a udržuje ho v kondici, přičemž podporuje krátkodobé i dlouhodobé učení.

Zelený čaj už dlouhou dobu patří mezi oblíbené pomocníky při učení. Snižuje výskyt kognitivních poruch a poškození nervové soustavy. Obsahuje také určité množství kofeinu, který nabudí tělo i mysl. Mimoto zelený čaj snižuje riziko výskytu rakoviny a kardiovaskulárních příhod. 

Korálovec ježatý má vliv na obranyschopnost organismu a jeho trávení. Obsahuje vysoké množství polysacharidů, které posilují imunitu a podporují nervový systém a podle některých studií pomáhají stimulovat produkci nervového růstového faktoru (NGF), který hraje hlavní roli v udržování, růstu a regeneraci neuronů.

Kofein je nejrozšířenější a zároveň nejužívanější látka, která má schopnost nabudit organismus a zahnat únavu. Jeho zdrojem je například velmi oblíbený čajovník čínský, guarana, kávové nebo kakaové boby. Kofein podporuje mozkovou činnost a koordinaci, přičemž dochází k uvolňování kortizolu a adrenalinu do krve. Tělo tak reaguje mírným zvýšením krevního tlaku a rychlejší srdeční frekvencí, zvýšenou sekrecí žaludeční kyseliny, což vede k celkovému zrychlení metabolismu. Konzumace kávy v přiměřeném množství tak působí příznivě na psychiku, zlepšuje soustředěnost i na celkovou tělesnou a duševní výkonnost. Nepřiměřený příjem kofeinu může naopak vyvolat stav nervozity, neklidu, nesoustředěnosti a zhoršení jemné motoriky.

Theanin je aminokyselina a zároveň velmi účinný relaxant. Lze jej nalézt jak v zeleném, tak černém čaji. Theaninu jsou připisovány pozitivní účinky v souvislosti s biologickou harmonií organismu, kvalitou spánku, tvorby alpha vln v nervovém systému a celkové relaxaci lidského organismu. L-theanin se také podílí na produkci neurotransmiteru kyseliny gama aminomáselné (GABA), která ovlivňuje hladinu dalších dvou důležitých neurotransmiterů dopaminu a serotoninu, ti mají přímý dopad na naši náladu, motivaci a pocit relaxace.



 

Theanin má také velmi příznivý vliv v kombinaci s kofeinem. Na účinky theaninu ve spojení s kofeinem se zaměřili i vědci. Cílem jedné americké studie (1) bylo zjistit, jaký vliv na kognitivní funkce má kombinace 50 mg kofeinu s 100 mg l-theaninu. Účastníci výzkumu byli testováni a zkoumáni v rámci několika zkoušek např. rozpoznávání slov, zpracovávání vizuálních informací nebo také na základě jejich nálady či změn v chování. Z provedených testů bylo prokázáno, že kombinace l-theaninu a kofeinu zvýšila rychlost a přesnost mentálního výkonu účastníků výzkumu. Tyto výsledky potvrzují již dříve předložené důkazy, které naznačují, že jsou l-theanin a kofein přínosnými látkami pro zlepšení výkonu zejména u kognitivně náročných úkolů. A také uživatelé, kteří užívají kombinaci kofeinu a l-theaninu potvrzují, že l-theanin pomáhá redukovat pocity úzkosti a vedlejší účinky spojené s konzumací většího množství kofeinu.

Acetyl-L-karnitin, známý také pod zkratkou ALCAR, je acetylovaná forma L-karnitinu, která hraje obrovskou roli nejen díky jeho antioxidačním vlastnostem, ale také při tvorbě energie, jelikož je schopna přechodu mezi cévním systémem a mozkovou tkání. 
V těle je ALCAR absorbován přes trávicí trakt do krevního oběhu. Tam dále proniká až do do centrálního nervového systému, kde začíná fungovat jako prekurzor neurotransmiteru acetylcholinu. Právě acetylcholin je odpovědný za takové kognitivní funkce jako je učení, soustředění, správná funkce paměti a podobně.

Z toho vyplývá, že užívání ALCARu výrazně podporuje tvorbu acetylcholinu, který je nesmírně důležitou složkou pro podporu kognitivních funkcí a především paměti

ALCAR je v těle nejprve převeden na L-karnitin, který společně s Koenzymem A tvoří acetylkoenzym A. Tato nově vzniklá sloučenina se následně slučuje s cholinem a mění se na již zmíněný acetylcholin. 
 

Guarana - (známá také jako paulinie nápojná) je rostlina s původem na území Venezuely a severní Brazílie. Její účinky působí na centrální nervovou soustavu mozku, kterou  následně stimuluje. Zároveň dodává energii a naopak oddaluje pocit únavy. Důležitým bodem pro studenty je, že guarana zlepšuje koncentraci a podnicuje celý organismus k další práci. Navíc urychluje myšlenkové pochody a posiluje paměť.

Taurin - pro konzumenty tzv. energy drinků je tato položka v kolonce ,složení' klíčová. Avšak taurin lze získat i z jiných potravin jako například červené maso, vejce a různé mořské plody. Obecně je taurin kategorizován jako aminokyselina, která ovlivňuje přenos nervových vzruchů a signálů v rámci nervové soustavy. Málo známým faktem je, že u dospělého člověka má taurin zklidňující kompetence a dokáže redukovat hladinu stresu.  Taurin tímto ochraňuje lidský mozek před ,,špatnými” aminokyselinami, jako je například všem známý glutamát. 

 

Další užitečné tipy k úspěšnému zvládnutí zkoušek

 

Tak jako ve všem, každému pomáhá něco jiného. Obecně si však můžeme stanovit čtyři základní body doporučující jak se učit: 

  • Při učení mějte otevřené okno nebo si zajděte na krátkou procházku. Přísun čerstvého vzduchu a chvilkové odreagování ve formě fyzické aktivity patří mezi osvědčené rady. 
  • Pokuste si najít místo, kde se dokážete nejlépe soustředit. Pro někoho to je knihovna, pro jiného zase kavárna s oblíbenou hudbou ve sluchátkách. V každém případě by mělo být dané místo co nejvíce uzpůsobeno ke studiu.
  • Přestože to není na první pohled vidět, i mozek potřebuje k řádnému fungování energii, např. ve formě glukózy. Dobrou volbou je ovoce (např. jablko, banán nebo hroznové víno), které mohou fungovat jako zdroj vitamínů na učení. Vyvarujte se však jídlům, která vás sice zasytí, ale zároveň unaví.
  • Dodržujte pitný režim. Tekutiny urychlují regeneraci mozkových buněk, důležitých živin a ovlivňují chemické procesy probíhající během učení. 

 

A kde během zkouškového získat svůj ,,chill”?

 

Pokud se chcete zbavit nepříjemných pocitů způsobených stresem ale i nadále aktivně fungovat, je pro Vás Mentis Chill tou pravou volbou! Mentis Chill obsahuje dostatečné množství ALCARu, který Vám dodá potřebnou energii, kombinaci theaninu a guarany pro podporu soustředění v relaxu a také třezalku tečkovanou, která Vám pomáhá zvládat stres. Zklidňující účinek se dostavuje už do 20 minut. Navíc při dlouhodobém užívání dokáže usnadnit zvládání stresových situací a zlepšit psychiku jedince. 

Připravte se na důležité okamžiky Vašeho života s Mentis Chill!


1. The combined effects of L-theanine and caffeine on cognitive performance and mood., Owen GN1, Parnell H, De Bruin EA, Rycroft JA., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18681988 

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash
Photo by Eliott Reyna on Unsplash