JAK VYZRÁT NA DEPRESI - ONEMOCNĚNÍ MODERNÍ DOBY?

27.01.2019
Čtěte celý článek

Obdobím psychické nepohody prochází občas každý z nás, ale pokud se jedná o depresi, je významně těžší, vrátit se do takzvaného normálu. V takovém případě člověk potřebuje i nějaké záchranné lano, které by ho vytáhlo zpět na vlastní nohy.

Nejprve si musíme říct, co to deprese vlastně je. Deprese je charakterizována jako porucha nálady, která způsobuje trvalý pocit smutku a ztráty zájmu. Ovlivňuje to, jak se člověk cítí, myslí a chová, přičemž může vést k řadě emočních a fyzických problémů. Od běžného smutku nebo rozladěnosti se deprese liší zejména v tom, že je mnohem intenzivnější, trvá déle (v tomto případě je nutné podstoupit dlouhodobou léčbu) a zároveň nepříznivě ovlivňuje naši výkonnost.

Depresi si můžeme rozdělit podle fází na mírnou, střední a těžkou depresivní fázi:

  • Mírná fáze - člověk se musí do všeho nutit, nic ho netěší, stahuje se sám do sebe. Přinejmenším udělá to, co je potřeba doma nebo v práci. Tato fáze se léčí ambulantně.
  • Středně fáze– člověk je nešťastný, nic ho nebaví a jeho stav mu již neumožňuje pracovat. Léčí se buď ambulantně, nebo v rámci hospitalizace.
  • Těžká fáze – člověk se nedokáže postarat sám o sebe. Je zpomalený, pouze leží a zaobírá se svými chmurnými myšlenkami. V této fázi se mohou také projevit psychotické příznaky (např. bludy nebo halucinace)

Jaké jsou typické příznaky deprese? 

  • přetrvávající smutná, úzkostná nebo „prázdná“ nálada, neklid, nervozita, nadměrná podrážděnost,
  • podceňování se, negativní pohled na sebe,
  • pocity beznaděje nebo bezmoci,
  • ztráta chuti k jídlu, výrazné snížení váhy, nebo naopak přejídání se a přibývání na váze,
  • ztráta zájmu a radosti,
  • nespavost, předčasné ranní probouzení, nebo naopak nadměrná ospalost a spavost (hypersomnie) i během dne,
  • pokles energie, únava, ospalost, malátnost (jednoduché činnosti vyžadují nadměrnou námahu),
  • nezájem o sexuální život,
  • neschopnost se přinutit k činnosti, odkládání činnosti,
  • potíže se soustředěním, zapamatováním si a problémy s rozhodováním
  • v pokročilých stádiích i myšlenky na smrt nebo sebevraždu, pokusy o sebevraždu.

 

Víte, že existuje alternativa k antidepresivům?

 

Je známým faktem, že antidepresiva patří mezi nejčastěji užívané léky, co se léčby deprese týče. Největší efekt antidepresiv se projevuje u lidí trpících závažnou (těžkou) depresí, především pak z krátkodobého hlediska. Avšak ne každý chce k léčbě deprese užívat farmaka, a proto se obrací na přírodu. V tomto případě stojí za zvážení zkusit alternativu ve formě tzv. nootropik. Stejně jako synteticky vyráběná antidepresiva dokáží v nootropika účinně regulovat nedostatek nebo poruchu uvolňování neurotransmiterů, tedy látek, které zajišťují přenos vzruchů v centrální nervové soustavě jedince.

Zájem o nootropika v rámci léčby úzkosti a deprese dokazuje i výzkum provedený ve Spojených státech amerických a dalších zemích. Vědci z Harvardské univerzity provedli průzkum s více než 3 000 americkými ženami, aby zjistili, kolik z nich se obrátilo k nootropikům. Z 220 dotazovaných žen, které uvedly, že byly oficiálně diagnostikovány depresí, 54% uvedlo, že k léčbě užívají nootropika a jiné alternativy. (1)

 

Jaké přírodní látky pomohou s dobrou náladou a depresí?

 

NALT (N-Acetyl L-Tyrosin) je modifikovaný derivát neesenciální aminokyseliny L-Tyrosin, který má k němu připojenou přídavnou účinnou látku - kyselinu octovou, která má pro mozek příznivé účinky, a proto se NALT rychle stává oblíbeným doplňkem. NALT je vysoce efektivním nootropikum, které pomáhá zvyšovat hladinu domainu a noradrenalinu a díky tomu je silným antistresorem. Zvýšená hladina těchto neurotransmiterů má schopnost zlepšovat kognitivní funkce a výkonnost i ve stresujících podmínkách (např. extrémně hlučné prostředí apod.). Navíc tyrosin stimuluje produkci hormonů štítné žlázy, které jsou nezbytné pro zachování psychického i fyzického zdraví.

Griffonia simplicifolia její semena obsahují 5-Hydroxytryptofan (5-HTP), který se v lidském organismu podílí na produkci hormonu serotoninu, který pomáhá vytvářet a udržet dobrou náladu, vyrovnává výkyvy nálad, mírní stavy úzkosti, ulevuje od deprese a zlepšuje spánek. Samotná Griffonia pomáhá při poruchách pozornosti, zmírňuje návaly horka a podílí se i na celkovém zklidnění během usínání a spánku. Její semena se používají už po staletí a patří k oblíbeným složkám potravinových doplňků.

Třezalka tečkovaná její účinky jsou už po staletí známé prakticky po celém světě včetně střední Evropy. Své využití nachází při problémech s nespavostí, s úzkostmi nebo jako zmírnění stresu a depresí. Na náš organismus má uklidňující účinky a už naši předkové s její pomocí bojovali proti neurózám nebo nervovému vyčerpání. Zklidňující účinky rostliny dokazuje i to, že se používá při léčení nejrůznějších poranění, nervových obtíží nebo namožení svalů po namáhavé činnosti. Třezalkový olej je pro změnu oblíbenou a vyhledávanou součástí aromaterapických masáží.

/PK/

Všechny výše popsané ingredience můžete vyzkoušet v produktu Mentis Up! Jeho velkou výhodou je, že prakticky okamžitě zlepší náladu a motivaci do další práce. Navrací emoční rovnováhu, pomáhá překonat psychicky náročná období a podporuje soustředění v okamžiku, kdy je třeba zabrat. Doporučujeme užívat 1 až 2 kapsle denně podle potřeby, ideálně na prázdný žaludek.

(1) Alternative medicine for depression, (July, 2007), https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/alternative-medicine-for-depression