Adaptogeny: Přírodní spojenci v boji se stresem a únavou

07.11.2017
Čtěte celý článek

Stres a únava jsou jako svíčka, která hoří na obou koncích. Naše tělo často naznačuje, že se dostává z rovnováhy. Za těmito náznaky se může skrývat cokoliv - od toho, že máte potíže přežít den, obtíže se soustředěním, pocit vyčerpání, nebo si uvědomujete pocit vyšší než normální úrovně stresu, což může vést k vypadávání vlasů, matné kůži, nespavosti, zhoršené imunitě, nebo potížím trávicího systému.

Většina lidí se spoléhá na tradiční stimulanty: čokoládu, kávu, čaj a energetické tyčinky a nápoje, které jsou považovány za rychlé zdroje energie a ustalovače nálady. Ve skutečnosti však, přestože cukr a kofein nabízí rychlé instantní povzbuzení, nedokáží poskytnout dlouhodobá řešení. Místo toho situaci ještě zhoršují tím, že díky nim svůj den proměníte na jízdu na horské dráze s prudkými propady a vzestupy hladiny cukru nebo kofeinu.

 

Adaptogeny: přírodní alternativa umělých stimulantů

 

Jako alternativu můžete zkusit zdravější způsoby, jak zvládat každodenní povinnosti, překonat nadměrný stres a únavu, a to tím, že svou výživu obohatíte o speciální třídu bylin zvanou "adaptogeny". Stovky let je úspěšně používají systémy Ajurvédské a tradiční čínské medicíny.

Tyto bylinky jsou nejčastěji používány pro obnovení zdraví, vitality, imunity, vytrvalosti nebo podporu dlouhověkosti. Pomáhají tělu přizpůsobit se stresu a odolávat únavě tím, že "normalizují" nebo "regulují" reakci na stresové hormony z nadledvinek.

Mezi nejpopulárnější adaptogenní byliny patří například:

Ashwagandha: Známá také jako indický ženšen. Ashwagandha je běžná bylina, uznávaná jako silný adaptogen - pomáhá zlepšovat schopnost boje těla proti všem druhům stresu. V Ajurvédě má široké spektrum léčebných využití. Je považována za prostředek k omlazení těla na buněčné úrovni, pomáhá zvyšovat vytrvalost a odolnost a zlepšuje celkové zdraví a dlouhověkost. Různé studie také prokázaly pozitivní účinky Ashwagandhy na úzkost, stres a nespavost.

Ashwagandha je jedna ze sllžek Mentisu ZEN:

Indická bazalka posvátná (Tulsi): Tulsi (doslovně znamenající "nemající sobě rovnou") je uctívána jako posvátná rostlina v Ájurvédě a je označována jako "rasayana", což znamená "sloužící k prodloužení délky života". Tato zástupkyně čeledi hluchavkovitých je známa jako prostředek pro obnovení vitality, povzbuzení nálady a jako elixír proti stárnutí. Několik studií zjistilo, že tato bylina je užitečná v boji proti úzkosti, depresi, stresu a účinně reguluje hladinu stresového hormonu (kortizolu).

Lékořice: Tradičně je tato bylina známá podporou mnoha aspektů dobré nálady a pevného zdraví. V britském „Herbal Pharmacopoeia“ (Bylinný lékopis - 1983) je popsána jako látka, ovlivňující činnost nadledvin (adrenokortikotropní účinek). Lékořice působí na kůru nadledvin, která se podílí na stresové reakci, a to výrobou glukokortikoidů při dlouhodobém stresu, a podporuje zotavení po obzvláště vyčerpávajícím období nebo nemoci.

Cissus quadrangularis: Tato vytrvalá rostlina z čeledi révovitých je také známá jako Žumen čtyřhranný. Uvádí se, že je účinným redukčním činidlem kortizolu. Anti-glukokortikoidní vlastnosti rostliny Cissus hrají klíčovou roli v ochraně svalové tkáně v období fyzického a emočního stresu.

Mezi další přírodní adaptogenní byliny, rozšířené v různých tradičních lékařských systémech, i patří Ostropestřec mariánský, Rozchodnice růžová (Rhodiola rose), Sibiřský ženšen (eleuterokok) nebo Řeřicha peruánská (také známá jako maca - Lepidium meyenii).

Příroda lidstvu nabízí účinné prostředky pro boj proti stresu, únavě a vyčerpání v podobě bylin. Využít je už ale musíme sami. 

zdroj: https://www.naturalproductsinsider.com/blogs/supplement-perspectives/2017/09/adaptogens-natural-allies-help-neutralize-the-eff.aspx​