5 PŘÍRODNÍCH ZPŮSOBŮ, KTERÉ VÁM ZLEPŠÍ NÁLADU

">

5 PŘÍRODNÍCH ZPŮSOBŮ, KTERÉ VÁM ZLEPŠÍ NÁLADU

28.05.2019
Čtěte celý článek

Ať už máte špatný nebo příšerný den anebo si procházíte špatným obdobím, tak usilujete ze všech sil o to, aby jste se cítili alespoň o trochu šťastnější.

Jistě, jsou na to léky, ale existují také vědecky prokázané přírodní látky, které vám mohou pomoci k tomu, aby jste měli radost ze života. Takže až se příště budete schovávat před světem, protože všechno v životě naštve, donutit se vylézt z postele a vyzkoušet několik přirozených vylepšení nálady na tomto seznamu.

Možná budete překvapeni, ale budete se cítit lépe, jakmile se začnete pohybovat.

1. Vydejte se na ranní procházku


Popadněte svůj ranní šálek kávy nebo čaje a vydejte se na procházku do nejbližšího parku. Bylo prokázáno, že sluneční světlo v kombinaci s prostředím plné zeleně zlepšuje náladu a dokonce zlepšuje sebedůvěru. Nejlepší pro zlepšení nálady je ranní světlo, takže pokud vám to počasí dovolí, zajděte si před prací na procházku.
To potvrdili i výzkumníci z University of Essex v Anglii, kde v roce 2010 provedli metaanalýzu studií, které byly provedeny ohledně pravidelného trávení času v přírodě tzv. „green exercise“ a zjistili, že na to, aby se Vám zlepšila nálada stačí i pouhých pět minut. 
Samotné cvičení ani nemusí být intenzivní - stačí rychlá chůze.

2. Věnujte pár minut meditaci 


Vyhraďte si ve svém zaneprázdněném dni alespoň 10 minut na meditaci. Při meditaci se zaměřte na dobré věci, které ve svém životě máte a ze kterých máte radost ze života jako např. rodina, přátelé, dostatek jídla nebo jistota střechy nad hlavou. Prostě se pokuste na všem špatném a negativním najít i tu světlou stránku.
 Po tomto zamyšlení se budete cítit méně nervózní a naopak o šťastnější. 
Efektivitu meditace potvrzuje i metaanalýza z roku 2014 zveřejněná v rámci JAMA Internal Medicine, která prozkoumala 47 různých studií s více než 3500 účastníky. Ukázalo se, že pravidelné praktikování meditace po dobu alespoň 8 týdnů je opravdu účinnou cestou ke zmírnění pocitů úzkosti nebo deprese.

3. Zapoťte se


Běh, jízda na kole nebo posilovna vám jsou perfektním místem, kde se můžete pořádně zapotit a zároveň zlepšit náladu. Už 30 minut pravidelného svižného cvičení podle výzkumů také zlepšuje příznaky deprese. Odborníci také tvrdí, že cvičení vám udrží lepší náladu a svěží mysl až po dobu dvanácti hodin po cvičení.
Harvard Health Publications zveřejnil studii z roku 1981, která do značné míry dospěla k závěru, že pravidelné cvičení může dokonce zlepšit náladu u lidí s mírnou až střední depresí. To může také hrát určitou roli v léčbě těžké deprese.

4. Jezte zdravě


To, co jíme, ovlivňuje nejen naše tělo, ale i mozek. Zvláště v depresi a při úzkostných stavech je proto důležité zdravě se stravovat a naopak rychlá občerstvení. I když žádné jídlo nedokáže přímo bojovat s depresí, některé potraviny mohou ovlivnit náladu více než ostatní. 
Jsou to například avokádo, banány, špenát nebo čokoláda. Čokoláda totiž obsahuje tryptofan, který přispívá ke zvýšení hladin serotoninu v mozku. 

5. Vyzkoušejte přírodní doplňky stravy


Může se stát, že nějakou potravinu prostě nejíte a v tomto případě nezbývá nic než doplňky stravy. My jsme si pro vás připravili ty nejdůležitější, co se týče dobré nálady.

Třezalka tečkovaná se jiiž po staletí užívá k léčbě celé řady onemocnění - od poruch spánku po mírnou až středně těžkou depresi. Své využití nachází při problémech s nespavostí, s úzkostmi nebo jako zmírnění stresu a depresí. Na náš organismus má uklidňující účinky a už naši předkové s její pomocí bojovali proti neurózám nebo nervovému vyčerpání. 

Bakopa drobnolistá je považována za přírodní nootropikum, které podporuje mozek, zlepšuje kognitivní funkce, motivaci a pohodu. Bakopa ovlivňuje hladinu acetylcholinu v mozku a má výrazné antioxidační účinky, díky čemuž zlepšuje paměť a působí jako prevence infarktu, mozkových příhod a ostatních neurodegenerativních onemocnění. Přispívá také k lepší adaptabilitě našeho mozku na stres, čímž zabraňuje jeho poškození a udržuje ho v kondici.

Vitamin B3 (niacin) otevírá kapiláry a krevní cévy, přičemž umožňuje detoxikovat systém.

Vitamin B6 (pyridoxin) je jedním z nejrušnějších vitamínů v těle, který se aktivně podílí na několika chemických reakcí. Jedním z jeho primárních úkolů je pomoc při výrobě aminokyselin a neurotransmiterů, a to včetně serotoninu, jehož vysoká hladina vylučuje výskyt deprese.

Hořčík je pro řádnou funkci vašeho těla nezbytnou látkou. To se týče především srdce a nervového systému a udržování hladiny krevního tlaku v normálním rozmezí. Hořčík se také běžně používá v boji proti občasnému stresu a pocitům neklidu.

L-tryptofan je esenciální aminokyselina, která se přirozeně vyskytuje ve spojení s proteinem. Je to stavební blok pro 5-HTP, tedy přímý prekurzor serotoninu. Dále je Tryptofan schopen se konvertovat na melatonin, čímž napomá k navození klidu.

5-HTP je přímý prekurzor a metabolický meziprodukt serotoninu a je nejlepší živinou pro optimalizaci přirozeného přísunu serotoninu. V přírodě se vyskytuje v semenech rostliny Griffonia simplicifolia, která díky tomu pomáhá při poruchách pozornosti, zmírňuje návaly horka a podílí se i na celkovém zklidnění během usínání a spánku. Její semena se používají už po staletí a patří k oblíbeným složkám potravinových doplňků.

Rozchodnice růžová je oblíbený adaptogen, který zlepšuje reakce těla na stres a únavu. Udržuje mozek v kondici a stimuluje nervový systém v boji proti únavě. Některé studie naznačují, že učinné organické látky obsažené v rozchodnici (rosaviny a salidrosiny) mají potenciál v pomoci při opravě poškozených neuronů a aktivují syntézu adenosintrifosfátu, který je pro tělo i mozek hlavním zdrojem energie. Rozchodnice ovlivňuje hladinu serotoninu, noradrenalinu a beta-endorfinů v našem mozku, čímž dokáže zlepšovat náladu a pomáhá organismu dostat se ve stresových situacích zpět do uvolněného stavu.

 

Photo by Ben White on Unsplash